Ogólnopolski Konkurs Historyczny dla młodzieży „Katyń 2024” pod Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Andrzeja Dudy.
- 14.10.2024
11 października dobiegł końca szkolny etap konkursu historycznego. Konkurs przebiegał w 3 kategoriach:
1. Życie w cieniu Katynia(w formie prezentacji multimedialnej)
2. Czy tylko Katyń?– zbrodnie ludobójstwa w innym czasie i miejscu (rozprawka)
3.Nie tylko Lewandowska - kobiety Katynia – tableau(tablica pamięci kobiety / kobiet zamordowanych przez NKWD w 1940 r.
Do konkursu w kategorii rozprawka przystąpili:
1.Lena Ziętek kl. 2a- „Czerwoni Khmerzy- ludobójstwo w służbie utopii”,
2.Anita Bienert kl. 2a- „Zbrodnia nankińska”
3.Mateusz Grabowski kl. 2b- „Piaśnica- Drugi Katyń”
4.Franciszek Skulimowska kl.2b- „Zbrodnie komunistyczne przeciw narodowi polskiemu. Sprawa gen. Emila Fildorfa- Nila”
5.Filip Serdeczny kl. 2g- „ Nie tylko Katyń”
6.Maja Polkowska kl.3c- „Genocidum Atrox. Zbrodnia w Janowej Dolinie w 1943 r.”
W kategorii tableau(tablica pamięci, plakat):6 uczennic
Emilia Rynkowska kl.2a, Magdalena Maciejewska kl.2a, Maja Sarnowska kl. 3c,
Yauheniya Statkevich kl.3a, Oliwia Bondarska kl.2g,Laura Siedlecka kl. 2g.
Prace konkursowe oceniać będzie Jury w następującym składzie:
dr Ewa Kowalska– przewodnicząca Jury, historyk, Instytut Pamięci Narodowej - Biuro Poszukiwań i Identyfikacji
Adrianna Gajdziszewska- artystka plastyk, edukatorka i animatorka kultury, autor identyfikacji wizualnej Konkursu
Kinga Hałacińska- reprezentant RodzinKatyńskich, dziennikarka, publicystka
Sebastian Karwat- kierownik Muzeum Katyńskiego w Warszawie, historyk, kustosz
Robert Kostro- dyrektor Muzeum Historii Polski, historyk, publicysta
dr Maciej Wyrwa- autor publikacji "Nieodnalezione Ofiary Katynia", historyk, pracownik Centrum Mieroszewskiego.
Wyniki oceny formalnej zostaną opublikowane nie później niż 14 października 2024 r. Werdykt Jury zostanie opublikowany nie później niż 18 października 2024r. na stronie internetowej Konkursu: https://katyn-pamietam.pl/.
T. Rakowska
1
LISTOPADOWA ODYSEJA LEKTUROWA
- 14.10.2024
Drodzy Uczniowie! Choć to dopiero za 2 tygodnie, ale już dziś zapraszamy wszystkich WAS do wzięcia udziału w LISTOPADOWEJ ODYSEI LEKTUROWEJ! SZCZEGÓŁY NA PLAKACIE!
MW
UCZNIOWIE KLASY 2A NA WARSZTATACH PODKASTERSKICH Z MARCINEM MUSIAŁEM
- 13.10.2024
12 października grupa uczniów klasy 2A, tj. Anita Bienert, Julia Lewandowska, Julia Jaroszewska, Nina Pawlicka oraz Agata Olszewska, miała niecodzienną okazję uczestniczyć w warsztatach zatytułowanych Podcast literacki jako forma reportażowa. Spotkanie, zorganizowane przez Bibliotekę Elbląską, przyciągnęło młodych pasjonatów literatury i nowoczesnych form komunikacji, dając im możliwość zdobycia unikalnych umiejętności w dziedzinie tworzenia podcastów.
Warsztaty poprowadził Marcin Musiał - doświadczony badacz i historyk, absolwent historii i historii sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim. Dzięki jego wiedzy i doświadczeniu, uczestniczki warsztatów miały okazję nie tylko poznać podstawy techniczne tworzenia podcastów, ale także zgłębić rolę podcastu jako medium do przekazywania historii i reportażów.
W trakcie 5 - godzinnych warsztatów uczennice dowiedziały się, jak za pomocą dźwięku i słowa budować atmosferę, wciągać słuchacza w narrację oraz w jaki sposób podejmować ważne, literackie i społeczne tematy.
Jednym z kluczowych elementów warsztatów była praktyczna część, podczas której uczestniczki tworzyły własne podcasty. Był to czas na eksperymenty z formą, treścią i stylem.
Warsztaty zorganizowane przez Bibliotekę Elbląską zostały dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego. Dzięki temu wsparciu nasza młodzież mogła uczestniczyć w wydarzeniu, które nie tylko poszerzyło ich horyzonty, ale także pokazało, jak nowoczesne technologie i media mogą wspierać tradycyjne formy literackie.
Uczennice, które wzięły udział w warsztatach, zgodnie podkreślają, że była to nie tylko świetna zabawa, ale także niezwykle inspirujące doświadczenie.
MW3
BOHATERON &"MŁODE GŁOWY"
- 12.10.2024
Pod tym hasłem przebiegał drugi etap projektu o Powstaniu Warszawskim w naszej szkole. Wspólnie z klasą 2a przeprowadzono innowacyjne warsztaty, których celem było połączenie wiedzy historycznej z tematami ważnymi dla współczesnych młodych ludzi oraz zadbaniem o ich dobrostan emocjonalny.
Projektowi BohaterOn &"Młode Głowy" w twojej szkole patronuje Fundacja UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej.
Podstawą warsztatów było opowiadanie Magdaleny Górskiej pt. „Pamiątkowa fotografia”. Poruszająca historia rodzeństwa w subtelny sposób łącząca współczesne problemy młodzieży z pamięcią o wydarzeniach z przeszłości, stworzyła przestrzeń do refleksji nad odpowiedzialnością, szacunkiem i trudnymi wyborami moralnymi. Podzieleni na zespoły zastanawialiśmy się nad systemem wartości, który łączy pokolenia, stworzyliśmy własną piramidę hierarchii wartości wg. wzoru Maxa Schellera, dyskutowaliśmy o czynnikach, sytuacjach i zdarzeniach, które połączyły głównych bohaterów opowiadania i stworzyliśmy scenką komiksu o walkach młodych powstańców 1944 r. Dyskusji nie było końca!
Dopełnieniem "burzy młodych głów" była projekcja filmu pt:"Miasto 44" w reżyserii J. Komasy.
Dziękujemy za zaangażowanie klasie 2a i koledze Szymkowi Słupkowi z kl. 1a, który w perfekcyjny sposób wykonał dla nas to pamiątkowe zdjęcie, zainspirowane kadrem z filmu.
Przed nami wizyta w IPN w Gdańsku i "Archiwum pełne pamięci".
2
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FOTOGRAFICZNY - MATEMATYKA W OBIEKTYWIE
- 09.10.2024
DNI JĘZYKÓW OBCYCH
- 03.10.2024
W dn. 30 września - 4 października w ramach międzyjęzykowej współpracy i integracji uczniowie z klas 2-4, uczący się języka hiszpańskiego, włoskiego, francuskiego i rosyjskiego biorą udział we wspólnych, przygotowanych przez siebie lekcjach językowych. Pierwszaki tradycyjnie brały udział w terenowej grze językowej.
Do tej pory odbyła się wymiana rosyjsko-hiszpańska - w trakcie wspólnych zajęć zapoznaliśmy się z rosyjską cyrylicą, uczyliśmy się fałszywych słówek, podziwialiśmy rosyjskie pamiątki, graliśmy w gry językowe, uczyliśmy się zwrotów grzecznościowych, wysłuchaliśmy kilku prezentacji, rozwiązywaliśmy quizy online i oglądaliśmy bajki w oryginalnej wersji językowej
Uczniowie grup włoskiej i francuskiej pracowali w mieszanych mini zespołach (po 2 osoby z każdej grupy) nad wykonaniem różnych zadań związanych ze znajomością języka i kultury włoskiej i francuskiej.
Wszyscy uczestnicy rywalizacji drużynowej otrzymali oceny za aktywność.
3
EUROPEJSKI DZIEŃ SPORTU SZKOLNEGO
- 01.10.2024
27 września III Liceum Ogólnokształcące dołączyło do obchodów Europejskiego Dnia Sportu Szkolnego (European School Sport Day - ESSD), realizowanego pod hasłem #BeActive (bądź aktywny). To międzynarodowe święto ruchu od lat jednoczy dzieci i młodzież z Europy, a także z Ameryki Południowej, Afryki i Azji. W zeszłorocznych obchodach wzięło udział ponad 40 krajów z różnych części świata.
Nasza szkoła z dumą stała się częścią tej globalnej inicjatywy, a tegoroczne wydarzenie zostało objęte Patronatem Honorowym UNICEF Polska. Udział w ESSD miał ogromne znaczenie dla promowania zdrowia, ruchu i sprawności fizycznej, które są kluczowe dla prawidłowego rozwoju młodych ludzi.
Tegorocznym tematem przewodnim akcji była „edukacja w ruchu”. W związku z tym, w piątek w naszej szkole królowały lekcje aktywne, dynamiczne, energiczne oraz pełne temperamentu i inicjatywy ze strony nauczycieli oraz uczniów. Ruch, jak wiadomo, ma bezpośredni wpływ na funkcje poznawcze. Aktywność fizyczna poprawia krążenie, co zwiększa dotlenienie mózgu, wpływając pozytywnie na koncentrację, pamięć oraz zdolność logicznego myślenia. W efekcie nasza młodzież, która regularnie się rusza, często osiąga lepsze wyniki w nauce. Nie sposób nie wspomnieć o korzyściach dla zdrowia psychicznego. Wysiłek fizyczny jest doskonałym sposobem na redukcję stresu, poprawę samopoczucia oraz radzenie sobie z emocjami. Wpływa na produkcję endorfin, które pomagają w utrzymaniu dobrego nastroju.
Edukacja w ruchu uczy także ważnych umiejętności społecznych. Uczniowie, biorący udział w zajęciach ruchowych, szczególnie tych zespołowych, rozwijają zdolność współpracy oraz uczą się odpowiedzialności za swoje działania.
Zajęcia, pod okiem naszych nauczycieli, realizowane były w różnorodnych formach wybranych przez uczniów. Przeważały gry i zabawy zespołowe, ale można było zaobserwować także zajęcia gimnastyczno-relaksacyjne czy treningi w wodzie na pobliskiej pływalni.
Naszą aktywność obrazuje fotorelacja.
Działo się!
To, co się wydarzyło w tym dniu w ramach Europejskiego Dnia Sportu Szkolnego można śledzić pod adresem: http://www.essd.v4sport.eu/ ; a także:
#ESSD2024 #BeActive #ESSDPoland #ESSDPoland2024 #RuchowyPlanLekcji
15
BOHATERON W NASZEJ SZKOLE
- 02.10.2024
Wraz z kl. 2a jesteśmy w trakcie realizacji Ogólnopolskiego projektu o Powstaniu Warszawskim. To dzisiaj, 2 października przed 80 laty powstańcy skapitulowali wobec miażdżącej przewagi niemieckich wojsk. Aby uczcić pamięć o tysiącach poległych i tych którzy przeżyli tę hekatombę, zapłonęła na cmentarzu Agrikola, utworzona przez nas biało- czerwona Kotwica, symbol Polski Walczącej.
Cześć i chwała Bohaterom.
T.R
85 ROCZNICA POWSTANIA POLSKIEGO PAŃSTWA PODZIEMNEGO
- 01.10.2024
27 września 1939 r. powstała Służba Zwycięstwu Polski.
Przekształcona później w Związek Walki Zbrojnej, a następnie w Armię Krajową dała początek Polskiemu Państwu Podziemnemu.
Polskie Państwo Podziemne, działając w latach 1939-45 na terenach okupowanych przez III Rzeszę i Związek Radziecki, było fenomenem w ogarniętej wojną Europie. Tajne struktury państwa polskiego były kierowane przez władze RP na uchodźstwie: prezydenta, rząd i Naczelnego Wodza oraz ich krajowe przedstawicielstwa. Naczelnym zadaniem Polskiego Państwa Podziemnego (PPP) było przygotowanie i przeprowadzenie zwycieśkiego powstania powszechnego.
W dniu 27 września 2024 roku w Elblągu odbyły się obchody 85. rocznicy utworzenia Polskiego Państwa Podziemnego. Uroczystość rozpoczęła się o godz. 12 odegraniem hymnu państwowego Rzeczpospolitej Polskiej. Po przemówieniach okolicznościowych odbył się apel pamięci i oddano salwę honorową. Na zakończenie rocznicowych uroczystości złożono kwiaty.
Społeczność III LO reprezentowali uczniowie : Bartosz Wiśniewski, Maja Tomkowicz i Paulina Węgrzyn stanowiący asystę sztandaru naszej szkoły.
WM.
LITERACKI WYJAZD DO KAZIMIERZA DOLNEGO
- 01.10.2024
W miniony weekend, wspólnie z Panią Aleksandrą Maciejewską, spędziliśmy niezwykle przyjemny i owocny czas w Kazimierzu Dolnym, gdzie braliśmy udział w projekcie realizowanym w ramach grantu Ministerstwa Edukacji Narodowej „Społeczna odpowiedzialność nauki 2.0”. Była to dla nas doskonała okazja do zgłębienia naszej wiedzy w zakresie literatury, a także do uczestniczenia w licznych wykładach i warsztatach prowadzonych przez wybitnych wykładowców Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II.
Podczas tego wyjazdu mieliśmy przyjemność brać udział w warsztatach prowadzonych przez Pana dr. hab. Lecha Giemzę oraz Panią prof. dr hab. Mirosławę Ołdakowską - Kuflową. Dyskusje, które toczyły się w trakcie tych spotkań, koncentrowały się na twórczości wybitnych polskich pisarzy, a szczególną uwagę poświęciliśmy naszej noblistce, Wisławie Szymborskiej. Analizowaliśmy m.in. jej wiersz „W parku”, który mimo swojej prostoty niesie głębokie przesłanie na temat ludzkiej egzystencji w świecie. Szymborska w swoim niepowtarzalnym stylu porusza kwestie egzystencjalne, ukryte pod pozornie zwykłymi słowami - co stało się tematem wielu pasjonujących rozmów i refleksji.
Dyskusja toczyła się również na temat wiersza Magdy Lebdy "Fuksja", "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza i wielu innych tekstów literackich.
Poza wykładami i warsztatami, czas spędzony w Kazimierzu Dolnym był także okazją do integracji z innymi uczestnikami wyjazdu. Wspólnie zwiedzaliśmy to urokliwe miasteczko, które urzekło nas swoim malowniczym krajobrazem, bogatą historią i wyjątkową architekturą. Szczególnie zachwyciły nas renesansowe kamieniczki na rynku, które stanowią nieodłączny element kazimierskiego krajobrazu. Spacerowaliśmy uliczkami miasta, podziwiając jego niezwykły klimat, a także odwiedziliśmy liczne uliczki miasta cechujące się piękną architekturą, które dodatkowo wzbogaciły nasz wrażenia z pobytu.Po tych kilku dniach pełnych inspiracji, nowych doświadczeń i miłych wspomnień, wróciliśmy do Elbląga z uśmiechami na twarzy, a także z pełnym bagażem nowych wiadomości oraz pamiątek, które będą nam przypominać o tym wyjątkowym wyjeździe. Kazimierz Dolny na długo pozostanie w naszej pamięci jako miejsce, które nie tylko oferuje piękne widoki, ale także sprzyja rozwijaniu pasji, sztuki i wymianie myśli z innymi miłośnikami literatury.
Zofia Molińska i Bartosz Wilmański z kl. 4b
9
III LO NAWIĄZUJE WSPÓŁPRACĘ Z WYDZIAŁEM HUMANISTYCZNYM UWM W OLSZTYNIE
- 01.10.2024
Z radością informujemy, że III LO zawarło porozumienie o współpracy partnerskiej z Wydziałem Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko - Mazurskiego w Olsztynie, a konkretnie z Instytutem Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Dzięki tej inicjatywie uczniowie klas II a i III a artystyczno-medialnych będą mieli wyjątkową okazję uczestniczyć w różnorodnych działaniach, które poszerzą ich wiedzę i umiejętności w zakresie dziennikarstwa oraz mediów.
Współpraca obejmie szereg wartościowych szkoleń, które pozwolą młodym ludziom na praktyczne zapoznanie się z pracą dziennikarza, a także zrozumienie specyfiki zawodu. W ramach tego partnerstwa uczniowie będą uczestniczyć w warsztatach radiowych, telewizyjnych i prasowych oraz kursach dotyczących nowych mediów.
Dodatkowo, uczniowie III LO wezmą udział w wykładach i warsztatach organizowanych w ramach kolejnej edycji Czwartków z Humanistyką. To cykl spotkań prowadzonych przez wykładowców akademickich Wydziału Humanistycznego UWM, które poruszają różnorodne zagadnienia z zakresu wiedzy humanistycznej. Tematyka obejmie nie tylko klasyczną wiedzę o mediach, ale również szeroko pojętą komunikację społeczną, co z pewnością wzbogaci program nauczania w naszym liceum.
Jesteśmy bardzo podekscytowani myślą o tej współpracy, która pozwoli młodzieży rozwijać się na wielu płaszczyznach. Dzięki tym spotkaniom z profesjonalistami z branży medialnej nasi uczniowie będą mieli możliwość poszerzania swoich horyzontów, zdobywania praktycznych umiejętności oraz rozwijania pasji związanych z dziennikarstwem i mediami.
Cieszymy się, że klasy artystyczno - medialne będą mogły korzystać z bogatej wiedzy i doświadczenia kadry akademickiej UWM, co z pewnością otworzy przed nimi nowe możliwości edukacyjne oraz zawodowe.
MW
Galeria zdjęć
brak danych