Strona główna
ZAPRASZAMY NA DRZWI OTWARTE 28 MAJA 2025 R.
- 26.02.2025
HISTORIA OD NAJLEPSZEJ STRONY: REKONSTRUKTORZY Z III LO W WALCE
- 19.05.2025
W sobotę 17 maja trzech uczniów klas trzecich: Hubert, Piotr i Tadeusz wzięła udział wraz z członkami Elbląskiego Bractwa Historycznego w Turnieju Zaprzyjaźnionych Bractw w Chełmnie, który rozpoczyna nowy sezon rekonstrukcyjny.
Pomimo zimna i deszczu, miłośnicy średniowiecza wzięli udział w uroczystym rozpoczęciu imprezy, w prezentacji grup, w konkurencjach historycznych oraz inscenizacji bitwy.
W biegu par Piotr i Hubert (choć debiutanci) zajęli trzecie miejsce.
W inscenizacji, wraz z p. Tomaszem Stężałą, wziął udział Piotr po stronie wojsk królewskich. W zaciętej walce pokonaliśmy zaciężnych krzyżackich, czego efekty widać na zdjęciach.
Młodzi członkowie EBH są na początku swojej drogi rekonstrukcyjnej, lecz już teraz widać ich wielkie zaangażowanie. Tadeusz, Piotr i Hubert zachęcają do wstąpienia do Bractwa nie tylko obecnych uczniów III LO, ale i wszystkich chętnych.2
PODZIĘKOWANIA
- 17.05.2025
WARSZTATY REALIZATORSKIE
- 15.05.2025
Dzień bez działania, to dzień bezpowrotnie stracony, zatem - jak już zdążyliśmy udowodnić - dzieje się w Kuźni ;).
W ramach 2. Konferencji Filmoznawczej „Wróćmy do regionów” zostaliśmy zaproszeni do udziału w warsztatach realizatorskich. Aby opisać to przedsięwzięcie, należy podkreślić, że na potrzeby zajęć powstał profesjonalny plan filmowy, prawdziwa filmowa kuchnia, której tajniki otwierali przed nami MISTRZOWIE:
Pan Michał Rytel-Przełomiec, który studiował fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, absolwent Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na kierunku operatorskim. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, uczestnik Berlinale Talent Campus, autor zdjęć do szeregu reklam, teledysków i filmów krótkometrażowych oraz pełnometrażowych. Zdobywca wielu nagród filmowych i fotograficznych min. Doliny Kreatywnej i Nagrody Kodaka. Oraz Pan Mikołaj Paprocki - mistrz oświetlenia.
W tym filmowym anturażu nie tylko obserwowaliśmy pracę operatora oraz oświetleniowca, ale przede wszystkim pracowaliśmy warsztatowo. Stworzyliśmy trzy autorskie etiudy filmowe: uczyliśmy się pracy z kamerą - po każdej z jej stron, organizowaliśmy plan filmowy, dobieraliśmy oświetlenie i sprawdzaliśmy, jaki ma ono wpływ na budowanie nastroju opowiadanej historii. Cztery i pół godziny minęły niczym spot reklamowy, a my pozostaliśmy z nowymi umiejętnościami, poczuciem niedosytu i … pracą domową, którą odrobimy z przyjemnością. To była fascynująca przygoda, dziękujemy.
Uczniowie Kuźni - 3a
11
SŁOWO. OBRAZ. DŹWIĘK. PRZYGODA - CZYLI JAK ROZWIJA SIĘ PROFIL ARTYSTYCZNO-MEDIALNY W III LO
- 14.05.2025
W III Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Pawła II w Elblągu edukacja przestaje być jedynie procesem dydaktycznym - staje się przestrzenią autentycznego rozwoju intelektualnego i artystycznego. To tutaj rodzą się pasje, a granice między teorią a praktyką ulegają twórczemu zatarciu. Dzięki dynamicznemu rozwojowi profilu artystyczno-medialnego - kształtowanemu przez polonistki Aleksandrę Maciejewską i Małgorzatę Wolską, wychowawczynie klas 2a i 3a - młodzież zyskuje realny dostęp do świata kultury, sztuki i mediów, a zarazem szansę na świadome kształtowanie własnej tożsamości twórczej.
Uczniowie nie tylko uczą się w szkolnych murach - oni aktywnie uczestniczą w życiu kulturalnym, estetycznym i społecznym. Regularnie odwiedzają teatry, uczestniczą w seansach w ramach edukacji filmowej, biorą udział w warsztatach i prelekcjach, zaglądają do muzeów oraz galerii sztuki, gdzie mogą bezpośrednio obcować z dziełami dawnych mistrzów i współczesnych artystów. Ich edukacja humanistyczna jest nieustannie konfrontowana z żywym tekstem kultury - zarówno tym zapisanym na kartach literatury, jak i tym materialnym, obecnym w przestrzeni publicznej.
Patronaty, które otwierają drzwi
Za sukcesem profilu artystyczno-medialnego stoją nie tylko wydarzenia, ale i wizja. III LO z dumą podpisało trzy kluczowe porozumienia z uczelniami wyższymi - z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytetem Gdańskim oraz Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Dzięki tym partnerstwom uczniowie uczestniczą w wykładach i warsztatach prowadzonych przez wykładowców akademickich i praktyków: od Czwartków z Humanistyką przez Festiwal Nauki i Sztuki UWM w Toruniu po spotkania z dziennikarzami mediów ogólnopolskich na UG. Uczniowie klas medialnych mają dziś dostęp do zasobów pięciu instytutów UMK, rozwijają kompetencje komunikacyjne na UG, a w Olsztynie pracują nad warsztatem dziennikarskim w radiu, telewizji i prasie. To nie jest zwykła nauka - to wejście w świat realnych zawodów, które dotąd znali jedynie z ekranu.
Filmowa kuchnia od kulis
Podczas 2. Konferencji Filmoznawczej Wróćmy do regionów uczniowie zanurzyli się w prawdziwy świat filmu. Nie z pozycji widza, ale twórcy. Warsztaty realizatorskie prowadzone przez Michała Rytla-Przełomca i Mikołaja Paprockiego odsłoniły przed uczestnikami kulisy filmowego rzemiosła. Powstały trzy autorskie etiudy - z własnym oświetleniem, scenariuszem i realizacją. To była lekcja kreatywności i precyzji - cztery i pół godziny intensywnej pracy minęły jak... spot reklamowy. A uczniowie wyszli bogatsi o praktyczne umiejętności i motywację, by sięgać po więcej.
Opowieść zaczyna się od słowa
Nie mniej inspirującym doświadczeniem były warsztaty scenariuszowe z Marcinem Ciastoniem - scenarzystą, którego nazwisko znają nie tylko pasjonaci kina. Spotkanie odbyło się w ramach inicjatywy Centrum Spotkań Europejskich Światowid i stało się nieformalnym preludium do świata profesjonalnego scenariopisarstwa. Młodzież poznawała zasady narracji filmowej, uczyła się przelewać pomysły na język obrazu i budować napięcie scenariuszowe.
Poezja, która żyje
A jeśli ktoś sądzi, że profil artystyczno-medialny to tylko obraz i dźwięk - ten jeszcze nie był na spotkaniach w ramach projektu Książka z plecaka. Dzięki współpracy z dr hab. Lechem Giemzą z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego uczniowie zyskują nową perspektywę na literaturę. Te zajęcia to nie lekcja - to intelektualna podróż. Dyskusje, nowe odczytania, poezja jako żywa forma komunikacji.
Szkoła, która myśli przyszłością
Profil artystyczno-medialny w III Liceum Ogólnokształcącym to nie tylko nowoczesny kierunek kształcenia - to świadoma odpowiedź na potrzeby młodych ludzi, którzy pragną tworzyć, wyrażać siebie, stawiać pytania i odważnie poszukiwać odpowiedzi. To przestrzeń, w której szkoła przestaje być instytucją reprodukującą wiedzę, a staje się dynamicznym laboratorium twórczości, refleksji i działania.
Dzięki pasji i kompetencjom nauczycieli, otwartości środowisk akademickich oraz nieposkromionej wyobraźni uczniów, III LO staje się miejscem, gdzie edukacja przestaje być obowiązkiem - a zaczyna być przygodą. Przestrzenią dialogu, samopoznania i kontaktu z kulturą w jej najbardziej żywej postaci. To szkoła, która nie tylko nadąża za światem - ona go współtworzy. A to, bez wątpienia, najpiękniejszy scenariusz na przyszłość.
Małgorzata Wolska
KUŹNIA NA ANS
- 13.05.2025
Dziś uczniowie klasy 3a zostali zaproszeni do Akademii Nauk stosowanych w Elblągu, aby poznać kierunki pedagogiczne, które oferuje przyszłym studentom elbląska uczelnia. Z ogromnym zainteresowaniem przysłuchiwaliśmy się wykładowi Pana prof. dr. hab. Mirosława Patalona, który postawił przed nami filozoficzne pytanie o istnienie czasu i jego istotę oraz wzięliśmy udział w warsztatach prowadzonych przez Panią dr Anetę Licę i studentki V roku pedagogiki dotyczących profilaktyki logopedycznej- doświadczyliśmy prawdziwej nauki przez zabawę. Nasza wizyta zakończyła się spotkaniem w przytulnej i bogato wyposażonej bibliotece. Dziękujemy Pani mgr Marzannie Tyburskiej - kierownik Instytutu Pedagogiczno-Językowego za oprowadzenie nas po uczelni oraz przybliżenie oferowanych kierunków kształcenia oraz Pani mgr Bogumile Salamonowicz za zaproszenie.
10
WARSZTATY SCENARIUSZOWE
- 13.05.2025
Uczniowie klasy 2a - artystyczno-medialnej wzięli udział w warsztatach scenariuszowych z Marcinem Ciastoniem.
Dzisiaj uczniowie klasy 2a o profilu artystyczno-medialnym mieli okazję uczestniczyć w profesjonalnych warsztatach scenariuszowych dla młodzieży. Spotkanie odbyło się w ramach wydarzenia Wróćmy do regionów i zostało zorganizowane we współpracy z FilmForum, producentem WAMA Film Festival.
Warsztaty poprowadził Marcin Ciastoń - uznany scenarzysta filmowy, absolwent lingwistyki stosowanej na Uniwersytecie Warszawskim oraz scenariopisarstwa w Warszawskiej Szkole Filmowej. Karierę w branży audiowizualnej zaczynał jako tłumacz, by następnie z powodzeniem realizować się jako scenarzysta filmów fabularnych i seriali.
Podczas spotkania młodzież miała możliwość zapoznania się z podstawami pisania scenariusza filmowego, strukturą narracyjną oraz procesem przekładania pomysłów na język obrazu. Marcin Ciastoń w przystępny i inspirujący sposób dzielił się swoim doświadczeniem zawodowym, zachęcając uczniów do kreatywności, krytycznego myślenia i eksperymentowania z formą.
Udział w warsztatach był dla uczniów 2a nie tylko cennym doświadczeniem edukacyjnym, ale także okazją do nawiązania kontaktu z praktykiem filmowego świata, który z sukcesami funkcjonuje na polskim rynku filmowym. Spotkanie z Marcinem Ciastoniem zapadnie uczestnikom w pamięć i być może stanie się impulsem do rozwijania własnych pasji w dziedzinie scenariopisarstwa i filmu.
MW
UDZIAŁ UCZNIÓW KLASY 2D W OBCHODACH ROCZNICY WYZWOLENIA KL STUTTHOF
- 09.05.2025
Dnia 9 maja 2025 roku uczniowie klasy 2d III Liceum Ogólnokształcącego w Elblągu wzięli udział w uroczystościach upamiętniających 80. rocznicę wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Stutthof. Obchody odbyły się na terenie Muzeum Stutthof w Sztutowie - miejscu pamięci o ofiarach II wojny światowej.
Uczniowie uczestniczyli w wydarzeniu w ramach projektu edukacyjnego Stutthof - Ja w miejscu pamięci, którego celem jest kształtowanie świadomości historycznej oraz budowanie postawy szacunku wobec przeszłości. Młodzież oddała hołd ofiarom obozu, uczestnicząc w oficjalnych uroczystościach, apelu pamięci oraz złożeniu kwiatów pod Pomnikiem Walki i Męczeństwa.
Była to wyjątkowa lekcja historii, sprzyjająca refleksji nad wolnością, odpowiedzialnością i godnością człowieka.
Narody, które tracą pamięć, tracą sumienie. - Zofia Nałkowska
Koordynator projektu: Danuta Miszkowicz1
NOWA STREFA CISZY I RELAKSU NA III PIĘTRZE
- 08.05.2025
Z radością informujemy, że w naszej szkole powstała nowa Strefa ciszy i relaksu, zlokalizowana na III piętrze. To przestrzeń stworzona z myślą o uczniach, którzy potrzebują chwili wytchnienia, wyciszenia i regeneracji sił w przyjaznym, komfortowym otoczeniu.
Wyposażona w wygodne pufy, sofy, rośliny oraz przyjemne dekoracje, strefa sprzyja odpoczynkowi, redukcji stresu oraz wspiera dobrostan psychiczny. To miejsce, gdzie można się zrelaksować, poczytać, pomyśleć w spokoju
Serdecznie zapraszamy do korzystania z nowej przestrzeni. Szanujmy jej przeznaczenie i pomóżmy utrzymać atmosferę spokoju i wzajemnego szacunku.
ELBLĄSKIE OBCHODY KONSTYTUCJI 3 MAJA 1791
- 04.05.2025
To już 234 rocznica pierwszej ustawy regulującej ustrój naszego państwa. Na uroczystościach w sobotnie południe w Katedrze pod wezwaniem Św. Mikołaja zebrały się delegacje: władz miasta, służb mundurowych oraz liczne grono przedstawicieli oświaty w tym sztandary szkół ze swoją asystą. Wszyscy uczestniczyli w koncelebrowanej Mszy Świętej za Ojczyznę. W tym roku po raz pierwszy dalsze uroczystości przeniosły się na pod Bramę Targową. Tam po odegraniu hymnu państwowego i okolicznościowych przemówieniach odbył się koncert Orkiestry Wojskowej. Naszą szkołę na uroczystościach reprezentował poczet w składzie: Jagoda Wadecka, Maja Chabowska, Jakub Dąbrowski, Franciszek Skulimowski i Mateusz Kiedrowski.
Dziękujemy uczniom, którzy podczas majówkowego odpoczynku znaleźli czas, by godnie reprezentować III LO w patriotycznych uroczystościach.
WM.
3
KONSTYTUCJA 3 MAJA
- 03.05.2025
W dniu 3 maja 1791 roku polski Sejm uchwalił Ustawę rządową regulującą ustrój w Polsce. Wydarzenie to jest uznawane za bardzo ważne w skali kraju, ale i całego świata. Była to pierwsza w Europie, a druga na świecie (po amerykańskiej z 1787 roku) nowoczesna ustawa zasadnicza, punkt po punkcie regulująca ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów jako monarchii konstytucyjnej o ściśle określonej strukturze władz państwowych.
Konstytucja 3 maja obowiązywała niewiele dłużej niż rok. Jej kres położyły władze rosyjskie z pomocą konfederacji targowickiej. Tak silny sprzeciw państw ościennych wobec polskiej Konstytucji 3 maja wynikał z obawy, że jej nowoczesne rozwiązania w zakresie uprawnień zwłaszcza chłopów i mieszczan zainspirują inne społeczeństwa i wywołają powstania podobne do trwającej wówczas (od 1789 roku) Wielkiej Rewolucji Francuskiej.
Postanowienia Konstytucji 3 maja 1791 r.
Konstytucja ograniczyła uprawnienia szlachty, m.in. znosząc liberum veto (służące do zrywania Sejmu i uniemożliwiające reformy) oraz odbierając prawo głosu tak zwanej gołocie (czyli szlachcie z tytułem, ale bez majątku, skłonnej do sprzedawania swych głosów na Sejmie możnowładcom realizującym swe prywatne interesy, a nie interesy kraju). Objęła też ochroną chłopów pańszczyźnianych, wcześniej całkowicie zależnych od szlachty. W ten sposób Rzeczpospolita miała wkroczyć na drogę tworzenia społeczeństwa i państwa w nowoczesnym rozumieniu.
Najważniejsze postanowienia to:
- zniesienie liberum veto
- wprowadzenie trójpodziału władzy
- uznanie chłopów za część narodu
- ograniczenie roli Senatu
- zniesienie wolnej elekcji
- wprowadzenie dziedziczności tronu
- ograniczenie odrębności Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego
- zagwarantowanie tolerancji religijnej
Konstytucja 3 maja. Ważna dla Polski, Polaków i historii prawodawstwa źródło: Jan Matejko, domena publiczna
UCZNIOWIE KLAS 2A I 2E NA 23. TORUŃSKIM FESTIWALU NAUKI I SZTUKI
- 29.04.2025
28 kwietnia uczniowie klas 2a i 2e uczestniczyli w 23. Toruńskim Festiwalu Nauki i Sztuki. Dzięki patronatowi Wydziału Filozofii i Nauk Społecznych UMK nad klasami humanistycznymi naszej szkoły mogliśmy wziąć udział w tym wyjątkowym wydarzeniu, rozwijając swoje zainteresowania, poszerzając wiedzę i doskonaląc umiejętności w różnych dziedzinach nauki i sztuki. Opiekę nad uczniami sprawowały panie Małgorzata Wolska i Teresa Rakowska.
Program, w którym uczestniczyliśmy, był bogaty i inspirujący. Pierwsze warsztaty, zatytułowane Anatomia fake newsa, prowadzone przez dziennikarkę Katarzynę Prętkowską oraz studentki dziennikarstwa, pozwoliły nam wcielić się w gości programu telewizyjnego, poznać mechanizmy powstawania fałszywych informacji oraz nauczyć się ich rozpoznawania i weryfikowania, m.in. z pomocą serwisów factcheckingowych.
Kolejnym punktem programu były warsztaty Jak myślimy o równości?, podczas których rozważaliśmy kwestie nierównego traktowania, dyskryminacji i braku szacunku. Pracując w grupach i analizując konkretne przypadki, uczyliśmy się stosowania dobrych praktyk promujących równość i różnorodność w środowisku szkolnym i zawodowym.
Wzięliśmy także udział w wykładzie Głos przyszłości, poświęconym roli sztucznej inteligencji w branży medialnej. Podczas spotkania omówiono wyniki badań dotyczących społecznych reakcji na wykorzystywanie AI, m.in. w kontekście eksperymentu Krakowskiego Off Radia oraz międzynarodowych strajków aktorów głosowych.
Po zakończeniu zajęć udaliśmy się na krótki spacer po malowniczej toruńskiej starówce. Spacerując wśród gotyckich kamienic, odwiedzając Rynek Staromiejski i podziwiając urokliwe uliczki miasta Kopernika, mogliśmy na chwilę oderwać się od szkolnej codzienności i poczuć klimat jednego z najpiękniejszych miast w Polsce.
Serdecznie dziękujemy społeczności akademickiej Wydziału Filozofii i Nauk Społecznych UMK - władzom, pracownikom i studentom - za serdeczne przyjęcie oraz stworzenie nam możliwości udziału w tak wartościowych i inspirujących wydarzeniach.
Małgorzata Wolska2
Galeria zdjęć
- brak danych