• TURNIEJ KOSZYKÓWKI CHŁOPCÓW
          • TURNIEJ KOSZYKÓWKI CHŁOPCÓW

          • 02.11.2024
          • Ostatnio w rywalizacji szkół w grach sportowych rywalizowały dziewczęta, które swoje turnieje rozegrały w koszykówce zajmując drugie miejsce w fazie grupowej turnieju, natomiast piłkarki ręczne mogą pochwalić się czwartym miejscem w finale Licealiady. Teraz do rywalizacji przystąpili szkolni koszykarze i podczas turnieju rozgrywanego w naszej szkole zajęli drugie miejsce po bardzo wyrównanym meczu z zespołem Zespołu Szkół Techniczno- Informatycznych. Mecz stał na wysokim poziomie zaawansowania techniczno-taktycznego zespołów. Podczas meczu cały czas utrzymywał się wynik na zbliżonym poziomie. Koszykarze prezentowali dużą różnorodność punktowych rzutów i punkty na zmianę przypisywane były drużynom. Końcowe fragmenty każdej akcji są najbardziej widowiskowe, gdyż trzymają w napięciu graczy i kibiców, którzy oczekują , czy po rzucie drużyna zdobędzie punkty. Moment, gdy piłka wpada do kosza, jest chwilą najbardziej emocjonującą i tak przebiegała dramaturgia spotkania- „punkty za punkty”. Ostatecznie jednym zaliczonym rzutem zespół ZSTI okazał się lepszy. Skład naszej szkolnej reprezentacji koszykarzy to: Adam Kołakowski, Michał Jankowski, Tymoteusz Żachowski, Jakub Wolnik, Bartosz Strzyżewski, Łukasz Pesta, Radosław Wereszczyński, Paweł Szwarc, Konrad Belczewski, Oliwier Świecki, Franciszek Skulimowski.

            Gratulacje za sportową postawę, zaangażowanie w grę oraz wolę zwycięstwa!!!

            WM.

        • EDUKACJA PRZEZ FILM - KLASY ARTYSTYCZNO - MEDIALNE ODKRYWAJĄ MOC DOKUMENTU KOMUNIA
          • EDUKACJA PRZEZ FILM - KLASY ARTYSTYCZNO - MEDIALNE ODKRYWAJĄ MOC DOKUMENTU KOMUNIA

          • 30.10.2024
          • Dziś klasy 2a i 3a w Kinie Światowid zainaugurowały program Edukacji Młode Horyzonty, rozpoczynając od seansu filmu Komunia z 2016 roku.

            Ten poruszający dokument ukazuje życie 14-letniej Oli, która - w obliczu trudnych warunków rodzinnych - przedwcześnie wchodzi w dorosłość. Dziewczyna nie tylko troszczy się o dom, zajmuje ojcem i niepełnosprawnym bratem, ale też podejmuje próbę zbudowania na nowo więzi z oddzielnie mieszkającą matką. Nadzieją Oli staje się nadchodząca komunia święta jej 13-letniego brata, Nikodema. To właśnie wokół przygotowań do tej uroczystości Ola koncentruje swoje wysiłki, wierząc, że uda jej się stworzyć okazję do rodzinnego spotkania i ponownego zbliżenia.

            Komunia to historia o sile nadziei i wytrwałości, ale też o ciężarze, jaki czasem spada na barki najmłodszych, gdy dorośli z różnych przyczyn zawodzą.

            Edukacja filmowa to cenny element rozwoju młodych ludzi. Kontakt z kinem poszerza horyzonty, uczy empatii i pozwala spojrzeć na świat oczami innych. Poprzez historię bohaterów takich jak Ola, uczniowie uczą się zrozumienia dla różnych życiowych doświadczeń i wrażliwości na problemy społeczne. Film dokumentalny dodatkowo pomaga zgłębiać autentyczną ludzką historię, co wzmacnia umiejętność krytycznego myślenia i refleksji nad własnym życiem.

            MW

        • ROZWAŻANIA O ETYCE NA UNIWERSYSTECIE WARSZAWSKIM
          • ROZWAŻANIA O ETYCE NA UNIWERSYSTECIE WARSZAWSKIM

          • 30.10.2024
          • Klasy o profilu dyplomatyczno-prawnym: 2g i 3b miały niezwykłą przyjemność uczestniczyć w wykładzie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Studenckie Stowarzyszenie Etyki Prawniczej , w którym aktywnie działa Jakub Skibiński- student II roku prawa, absolwent III Liceum Ogólnokształcącego w Elblagu. To właśnie Kuba zaprosił nas na zajęcia, które zresztą współtworzył. Wykład dotyczył etyki szeroko rozumianej a także etyki zawodów prawniczych, szczególnie adwokatów.

            Uczestniczyliśmy w wykładzie bardzo dumni z naszego absolwenta, który obiecał nam dalszą współpracę. Z wielką przyjemnością zwiedziliśmy wydział prawa, bibliotekę uniwersytecką a zwłaszcza jej ogrody, z których podziwialiśmy panoramę Warszawy. Jesienna stolica jest naprawdę piękna!

            K. Maciesza, E. Trykowska-Łukaszewicz

        • EUROPEJSKI TYDZIEŃ KODOWANIA
          • EUROPEJSKI TYDZIEŃ KODOWANIA

          • 29.10.2024
          • W tym roku szkolnym z okazji Europejskiego Tygodnia Kodowania uczniowie klas 2 a-e, na zajęciach informatycznych przy użyciu aplikacji generujących obrazy z użyciem AI tworzyli grafiki, które dotyczyły bezpieczeństwa, a w szczególności cyberataków tj. malware, phishing, man in the middle, DDoS.

            Joanna Kanikuła

        • KLASA III B Z WIZYTĄ W AKADEMII NAUK STOSOWANYCH    
          • KLASA III B Z WIZYTĄ W AKADEMII NAUK STOSOWANYCH    

          • 27.10.2024
          • Uczniowie klasy o profilu dyplomatyczno-prawnym uczestniczyli w wykładzie na temat systemów politycznych wybranych państw europejskich. Spotkanie z dr Krzysztofem Sidorkiewiczem - znawcą i pasjonatem tychże zagadnień- było niezwykle interesujące. Wykład stał się pretekstem do żywej dyskusji, zwłaszcza w kontekście wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych.

            Młodzież wykazała się dużą orientacją w problemach współczesnej polityki, dlatego też pojawiło się wiele argumentów na rzecz obniżenia wieku wyborczego w naszym kraju.

            Oczywiście zapoznaliśmy się też z ofertą edukacyjną ANS, nowymi kierunkami oraz planami rozwoju. Z panem Krzysztofem Sidorkiewiczem - dyrektorem Instytutu Ekonomicznego ANS - mamy nadzieję spotkać się na wykładzie dotyczącym społeczeństwa obywatelskiego.

            K.M.

        • WARSZTATY AKADEMICKIE WIECZOROWĄ PORĄ
          • WARSZTATY AKADEMICKIE WIECZOROWĄ PORĄ

          • 25.10.2024
          • Warsztaty akademickie wieczorową porą 📖🖋️Cierpienie i izolacja w "Wieży" Herlinga-Grudzińskiego

            „Na samym dnie istnienia jest piękno życia”  

            24 października 2024 roku odbyły się warsztaty online z dr. hab. Lechem Giemzą, prof. KUL, poświęcone analizie opowiadania „Wieża” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Profesor wprowadził uczestników w fenomenologiczną analizę cierpienia, zwracając uwagę na jego głęboki, metafizyczny wymiar w kontekście trądu – choroby, która dotyka bohatera noweli. Trąd, symbolizujący izolację i wykluczenie społeczne, w utworze staje się nie tylko fizycznym cierpieniem, ale przede wszystkim metaforą duchowej próby i moralnego wyzwania, z jakimi musi zmierzyć się człowiek. Profesor Giemza podkreślił uniwersalność tego motywu, który, podobnie jak w „Księdze Hioba”, odnosi się do cierpienia niezawinionego, narzuconego człowiekowi niezależnie od jego win. W literaturze trąd funkcjonuje jako symbol zarówno fizycznego bólu, jak i wykluczenia społecznego, a także głębokiej samotności i refleksji nad kondycją ludzką. Herling-Grudziński w „Wieży” ukazuje los człowieka, który musi zmagać się nie tylko z bólem ciała, ale także z egzystencjalnym pytaniem o sens swojego istnienia. Profesor Giemza zwrócił uwagę na to, jak opowiadanie przedstawia cierpienie w wymiarze duchowym, które staje się wyzwaniem nie tylko fizycznym, ale również moralnym. Warsztaty skupiły się na analizie relacji między cierpieniem a duchową kondycją człowieka, jego samotnością, alienacją oraz próbą zrozumienia sensu życia w obliczu nieuleczalnej choroby. Na podstawie utworu Herlinga-Grudzińskiego, Profesor wraz z uczestnikami wykładu rozważali na temat różnicy pomiędzy cierpieniem cielesnym i duchowym oraz tym, jaki wpływ ma ono na człowieka, na przykładzie samotności, która jest motywem przewodnim opowiadania, które z pewnością można nazwać dającym nadzieję. Spotkanie z panem profesorem Lechem Giemzą pozwoliło nam na wgląd w istotę cierpienia, poznanie, co cierpienie robi z człowiekiem i, co najważniejsze, co on sam może z nim zrobić. Opowieść trędowatego Lebbrosa jest uniwersalna – udowadnia, że nawet w najgorszym cierpieniu człowiek może znaleźć ukojenie w tym, co go otacza, gdyż często sam cierpiący staje się bardziej wyczulony na piękno. „Życie jest dobre, kiedy przerasta siebie” zdanie to motywuje nas do poszukiwania głębszego sensu w egzystencji i przekraczania wymagań, które sami sobie stawiamy.

            Spotkanie podkreślało, że literatura – szczególnie ta autorstwa Herlinga-Grudzińskiego – jest potężnym narzędziem, które pozwala zrozumieć najtrudniejsze ludzkie doświadczenia. Była to okazja do głębszej refleksji nad tym, jak literatura pomaga zgłębiać istotę cierpienia i samotności, stając się kluczem do zrozumienia ludzkiej egzystencji w obliczu cierpienia, izolacji i duchowej próby.

            Tekst: Zuzanna Wlazło kl.3a, Zofia Molińska, Bartosz Wilmański, Olgierd Pawłowski kl.4b.

        • MŁODZI ARTYŚCI NA TROPIE WIEDZY - UCZNIOWIE KLASY 2 A I 3 A ODKRYWAJĄ TAJNIKI HUMANISTYKI NA UWM
          • MŁODZI ARTYŚCI NA TROPIE WIEDZY - UCZNIOWIE KLASY 2 A I 3 A ODKRYWAJĄ TAJNIKI HUMANISTYKI NA UWM

          • 25.10.2024

          • Uczniowie klas 2a i 3a o profilu artystyczno-medialnym wzięli udział w kolejnej edycji Czwartków z Humanistyką, wydarzeniu zorganizowanym na Wydziale Humanistycznym UWM w Olsztynie w roku akademickim 2024/2025.
            Uczestnictwo młodzieży w tych wykładach i warsztatach odbyło się w ramach porozumienia zawartego między UWM a naszym liceum.

            Tematyka wykładów i warsztatów, z którymi mogli zapoznać się uczniowie, obejmowała zagadnienia niezwykle aktualne oraz interesujące zarówno dla miłośników języka jak i historii.

            Jednym z głównych tematów wykładowych było pytanie: Przeklinają ludzie inteligentni - prawda czy mit?. Pani dr hab. M. Wołk w swojej prelekcji, bazując na wiedzy naukowej, obaliła tezę, że osoby często używające wulgaryzmów są bardziej kreatywne i inteligentne od tych, którzy na co dzień nie przeklinają. Rozważania nad tym tematem prowadziły do szerszej analizy języka jako narzędzia komunikacji i ekspresji.

            Kolejny wykład dotyczył zagadnień związanych z relacją między znakami językowymi a wizualnymi. Profesor przybliżył uczniom, w jaki sposób obrazy i teksty oddziałują na nasze postrzeganie świata oraz jak w kulturze medialnej te dwa obszary często się przenikają. Było to szczególnie cenne doświadczenie dla młodzieży o artystycznym zacięciu, która na co dzień pracuje z przekazem wizualnym.

            Nie zabrakło również wykładu dotyczącego współczesnych zagadnień polityczno-historycznych. Temat Jak rosyjska propaganda opowiada Specjalną Operację Wojenną wprowadził uczniów w świat manipulacji medialnej (eufemizmów i dysfemizmów) oraz mechanizmów dezinformacji stosowanych w kontekście międzynarodowych konfliktów.

            Z kolei wykład historyczny Cel: polskie fabryki - nieznana historia z dziejów wojny w 1939 roku przybliżył uczniom mało znane epizody z czasów II wojny światowej, które miały kluczowe znaczenie dla funkcjonowania gospodarki wojennej. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się więcej o niemieckich strategicznych działaniach wojskowych związanych z polskim przemysłem.

            Oprócz wykładów, młodzież uczestniczyła w warsztatach praktycznych, które były równie inspirujące. Warsztaty PROJEKT REPORTAŻ. O tym, jak ciekawie opowiadać lokalne historie skierowane były przede wszystkim do przyszłych dziennikarzy. Prowadząca krok po kroku tłumaczyła, jak odnaleźć i opisać ciekawe, a często niedostrzegane historie, które kryją się w lokalnych społecznościach.

            Drugi warsztat, Jak cię słyszą, tak cię piszą, czyli kompetencje tłumacza ustnego, pozwolił uczestnikom zgłębić tajniki pracy tłumacza. Uczniowie dowiedzieli się, jak ważna jest precyzja językowa, szybkie reagowanie na sytuacje komunikacyjne oraz jak istotne są umiejętności interkulturowe w zawodzie tłumacza.

            Udział uczniów klas 2a i 3a w Czwartkach z Humanistyką z pewnością był dla nich wartościowym doświadczeniem. Spotkania z profesjonalistami z różnych dziedzin pozwoliły młodzieży spojrzeć na zagadnienia humanistyczne w nowym świetle i przekonały, że nauka wymaga nieustannej ciekawości i otwartości na świat.
            Wydział Humanistyczny UWM po raz kolejny udowodnił, że potrafi skutecznie łączyć tradycję akademicką z nowoczesnymi formami edukacji, angażując młodych ludzi w dialog z nauką i otaczającą rzeczywistością. Dzięki porozumieniu zawartemu z naszym liceum, uczniowie będą mieli okazję uczestniczyć w w kolejnym spotkaniu już w grudniu.

            MW

        • KLASA 3C I 4C W KORTOSFERZE!
          • KLASA 3C I 4C W KORTOSFERZE!

          • 23.10.2024
          • 22 października odwiedziliśmy Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji Kortosfera przy UWM w Olsztynie. Zwiedziliśmy interaktywną wystawę, skomponowaną wokół tematów dotyczących rolnictwa, żywności, diety, zdrowia, przyrody i wpływu człowieka na środowisko. Uczestniczyliśmy też w ciekawych warsztatach: Laboratorium Świetlnych i Barwnych Zjawisk, na którym obserwowaliśmy zjawisko fluorescencji i badaliśmy wpływ długości fali światła na zmianę widzialnych kolorów, samodzielne wyekstrahowaliśmy chlorofilu z roślin i badaliśmy wpływ światła na jego kolor. Na warsztatach Sekrety żywności, czyli składniki odżywcze w roli głównej oznaczaliśmy metodą miareczkową kwasowości mąki i określaliśmy ich przydatność do spożycia, wykrywaliśmy kwasy tłuszczowe nienasycone, ciała ketonowe w mleku oraz obserwowaliśmy pod mikroskopem preparaty z pyłku pszczelego.

        • KLASA II A NA WYJĄTKOWEJ LEKCJI HISTORII W IPN W GDAŃSKU
          • KLASA II A NA WYJĄTKOWEJ LEKCJI HISTORII W IPN W GDAŃSKU

          • 17.10.2024
          • 17 października 2024 r. klasa II A - w ramach projektu BohaterOn  Młode głowy - wzięła udział w niezwykłej lekcji historii w siedzibie Instytutu Pamięci Narodowej w Gdańsku.

            Uczniowie uczestniczyli w wykładzie dotyczącym powstania warszawskiego, który poprowadził edukator IPN pan Daniel Sieczkowski. Spotkanie było okazją do głębszego zrozumienia tego kluczowego momentu w polskiej historii, pełnego dramatycznych wydarzeń i heroizmu walczących. Prelegent w interesujący sposób przedstawił tło historyczne oraz losy uczestników powstania, przybliżając uczniom nie tylko fakty, ale także emocje i dylematy tamtych dni.

            Wykład wzbogaciła również wizyta w wyjątkowym miejscu - Archiwum pełne pamięci, gdzie uczniowie mieli możliwość zapoznania się z oryginalnymi dokumentami, zdjęciami oraz innymi pamiątkami z okresu II wojny światowej i Polski Ludowej. Bezpośredni kontakt z materiałami archiwalnymi pozwolił młodzieży lepiej zrozumieć trudności, z jakimi borykały się pokolenia ich rówieśników żyjących w tamtych czasach. Wizyta w IPN wywołała głębokie refleksje i poszerzyła wiedzę o historii Polski.

            Po pełnej emocji i wiedzy wizycie w Instytucie, uczniowie udali się do Galerii Bałtyckiej, gdzie przyszedł czas na chwilę relaksu. Wspólny obiad pozwolił na chwilę wytchnienia po intensywnym przedpołudniu, a po posiłku młodzież miała okazję zrobić zakupy, co było miłym zakończeniem dnia pełnego wrażeń.

            Organizatorami wycieczki były pani Teresa Rakowska - koordynator projektu,  i Małgorzata Wolska - wychowawca klasy, które zadbały o to, by uczniowie nie tylko wzbogacili swoją wiedzę historyczną, ale także mieli okazję spędzić czas w miłej atmosferze.
            Wyjazd do IPN był dla klasy II A nie tylko cenną lekcją historii, ale także doskonałą okazją do integracji i odpoczynku.

            MW

          • CERTYFIKAT EDUKACJA W RUCHU

          • 17.10.2024
          • Nasza aktywność została dostrzeżona i doceniona.

            Przypomnijmy, że do projektu Europejski Dzień Sportu Szkolnego przystąpiliśmy po raz pierwszy.

            Dziękujemy wszystkim zaangażowanym nauczycielom i uczniom.

            Pragniemy w przyszłym roku też włączyć się w projekt, który motywuje, dostarcza wiele radości, a przede wszystkim pozwala zaktywizować społeczność szkolną w dziedzinie sportu, rekreacji i zdrowia.

            Jacek Licznerski

        • ROK SZKOLNO-AKADEMICKI 2024/25 ROZPOCZĘTY
          • ROK SZKOLNO-AKADEMICKI 2024/25 ROZPOCZĘTY

          • 16.10.2024
          • 16 października 2024 r. w auli WSD w Elblągu nastąpiła uroczyta inauguracja nowego roku dla klas dyplomatyczno-prawnych Pod Patronatem Wydziału Prawa I Administracji UG. Uroczystość zbiegła się z Dniem Patrona naszego liceum- Jana Pawła II. Mówiła o tym Pani Dyrektor Beata Orzech, która otworzyła uroczystości.Następnie nasza koleżanka z kl.2a Lena Ziętek odczytała przesłanie do młodych,  aby czerpali z nieprzebranego źródła miłości, wiedzy, duchowości, jakim była i pozostaje nauka św. Jana Pawła II, papieża- Polaka.

            W drugiej części spotkania wysłuchaliśmy wykładu dr n.pr Pana Piotra Zielińskiego, który ukazał prawne aspekty ochrony życia ludzkiego. Pani dr Anna Podolska, absolwentka naszego liceum, wykładowca w Katedrze Praw Człowieka I Praw Własnosci Intelektualnej UG, zapoznała obecnych z planami współpracy na najbliższy rok oraz ze swoją najnowszą publikacją pt."Zanim zapytasz google'a", zawierającą 15 lekcji świadomego obywatela. Książka powstała przy współpracy z Panią Olgą Śniadach. Warto polecić zwłaszcza zdającym maturę z wiedzy o społeczeństwie i zainteresowanym zagadnieniami społeczno- prawnymi. Na zakończenie, o trudnym zawodzie sędziego, opowiedział Sędzia Sądu Okręgowego w Elblągu, Pan Zdzisław Kawulak, orzekający w sprawach karnych.

            Po uroczystości wszyscy udali się do szkoły, gdzie czekała "kremowa", słodka niespodzianka, cukierki, które zasponsorowała Rada Rodziców.

            Organizatorzy składają wielkie podziękowania zaproszonym gościom, księżom, pracownikom WSD w Elblągu, koleżankom i kolegom oraz uczniom, którzy przyczynili się do uświetnienia tej uroczystości.

            T.R.

             

        • ŚWIĘTO EDUKACJI W NASZEJ SZKOLE
          • ŚWIĘTO EDUKACJI W NASZEJ SZKOLE

          • 14.10.2024
          • Wspólnie dla edukacji - uroczyste Święto Dnia Edukacji w naszej szkole.

            14 października w naszym liceum odbyły się uroczyste obchody Dnia Edukacji Narodowej. To wyjątkowe święto było okazją, aby wyrazić wdzięczność i szacunek wszystkim nauczycielom i innym pracownikom oświaty za ich pracę na rzecz młodzieży.

            Dyrekcja szkoły złożyła wszystkim uczniom najlepsze życzenia z okazji święta edukacji. Podziękowania skierowała także do grona pedagogicznego, doceniając ich codzienną pracę i zaangażowanie.

            Uroczystość wzbogaciły występy artystyczne uczennic, które wykonały wzruszające piosenki, dedykując je nauczycielom. Występy spotkały się z dużym uznaniem i gromkimi brawami od zgromadzonej publiczności.

            Zabawnym momentem dnia było wręczenie specjalnych odznaczeń dla nauczycieli, którzy wyróżnili się w różnych kategoriach. Medale przyznano między innymi za mistrza ciętej riposty, mistrza od zadawania prac domowych czy mistrza oazy spokoju. Dzień Edukacji Narodowej w naszym liceum był pełen serdeczności, radości i wzajemnych podziękowań.

            Po części oficjalnej uczniowie wzięli udział w niezwykle ważnym kursie pierwszej pomocy przedmedycznej. Specjaliści w tej dziedzinie przeprowadzili praktyczne warsztaty, podczas których młodzież uczyła się podstawowych zasad udzielania pomocy w sytuacjach nagłych, takich jak resuscytacja krążeniowo-oddechowa, opatrywanie ran czy postępowanie przy omdleniach. Dodatkowo został omówiony temat zagrożeń dla zdrowia i życia w gospodarstwie domowym.

            MW

    • Galeria zdjęć

        brak danych