:)
- 20.12.2024
KONKURS KOLĘD I PIOSENEK ŚWIĄTECZNYCH
- 20.12.2024
Już tradycją stał się coroczny konkurs kolęd i piosenek świątecznych 🎶. W kolejnej edycji wzięły udział zarówno grupy językowe, klasowe, jak też duety i soliści. Usłyszeliśmy piosenki i kolędy w wersji angielskiej, hiszpańskiej i polskiej. Oprócz popisów wokalnych mogliśmy zobaczyć prawdziwe pokazy taneczne💃
Oto tegoroczni zwycięzcy:
🥇1 miejsce klasa 2f
🥈2 miejsce klasa 2c Stanisław Zbierzchowski i Klaudia Jankowska
🥉3 miejsce klasa 2e i 2d
Gratulujemy zwycięzcom pomysłowości i dystansu 👏❗
P. S. Zaś na koniec odtańczyliśmy wspólnie belgijkę i zrobiliśmy małą sesję zdjęciową z Mikołajem.
Organizatorem konkursu była klasa 3c.
12
POMOC WIGILIJNA DLA ELBLĄŻAN
- 21.12.2024
W tym roku Wigilia w klasie 3E trwała znacznie dłużej. Dzięki ofiarności i zaangażowaniu całej naszej szkoły, udało nam się zebrać żywność dla osób bezdomnych i potrzebujących pomocy. Dnia 20 grudnia dołączyliśmy do organizacji TeenChallenge i wspólnie na Placu Dworcowym wydawaliśmy jedzenie, kolędowaliśmy oraz świętowaliśmy Boże Narodzenie.
Dziękujemy catej społeczności III LO za dołożenie ”cegiełki” do tego niesamowitego dzieła w naszym mieście.
2fot. Klaudia Osmólska (4 ostatnie zdjęcia)
CZAS WIGILII KLASOWCH
- 20.12.2024
🎄🎁🎅
Po raz ostatni spotkaliśmy się w tym roku, by świętować we wspólnym gronie. Były prezenty, radość i uśmiech, które nie zawsze goszczą na naszych twarzach w codziennych szkolnych zmaganiach.
🎵❄️☃️
Drodzy uczniowie, nauczyciele i rodzice, życzymy Wam, aby taka radość i pogoda ducha gościły na waszych twarzach i w sercach nie tylko od święta😃❗
3
CERTYFIKAT
- 19.12.2024
Nasza placówka otrzymała Certyfikat za udział w programie edukacyjno-obronnym "Edukacja z wojskiem. Edycja II".
WSPÓŁCZESNE UZALEŻNIENIA - HAZARD
- 18.12.2024
W dniu dzisiejszym uczniowie klas III naszego liceum uczestniczyli w spotkaniu z funkcjonariuszami Izby Celnej w Elblągu, którzy zaprezentowali temat hazardu jako jednego ze współczesnych uzależnień.
Spotkanie rozpoczęło się od wprowadzenia do zagadnienia hazardu, który, jak podkreślili prelegenci, staje się coraz poważniejszym problemem społecznym, szczególnie wśród ludzi młodych. Funkcjonariusze wyjaśnili jakie mechanizmy psychologiczne stoją za uzależnieniem od gier losowych, w tym pokera, automatów do gry czy zakładów bukmacherskich.
W trakcie prezentacji uczniowie dowiedzieli się o różnych formach hazardu, a także o zagrożeniach związanych z ich uzależniającym charakterem. Zwrócono uwagę na różnice między zabawą a niebezpiecznym uczestnictwem w grze, które może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i osobistych. Funkcjonariusze omówili także rolę instytucji takich jak Izba Celna w przeciwdziałaniu nielegalnym praktykom hazardowym. Podczas spotkania uczniowie mogli dowiedzieć się, jakie są konsekwencje prawne związane z uczestnictwem w nielegalnym hazardzie oraz jak rozpoznać wczesne symptomy uzależnienia. Zwrócono również uwagę na rolę wsparcia w procesie wychodzenia z uzależnienia i dostępne formy pomocy, takie jak poradnie psychologiczne, czy organizacje wspierające osoby dotknięte problemem hazardu.
Spotkanie było bardzo pouczające, dostarczyło młodzieży cennych informacji na temat zagrożeń związanych z uzależnieniem od hazardu. Wartością dodaną była możliwość bezpośredniego kontaktu z profesjonalistami, którzy przedstawili temat w sposób przystępny i angażujący. Uczniowie opuścili spotkanie z większą świadomością niebezpieczeństw związanych z hazardem oraz kompletem podstawowych narzędzi, które mogą pomóc w unikaniu tego typu uzależnień.
AW
SZLACHETNE SERCA NASZEJ SPOŁECZNOŚCI
- 18.12.2024
Coraz bliżej święta, coraz bliżej święta... Czujecie to?
Magia tego wyjątkowego czasu zagościła już w naszym liceum. Podzieliliśmy się nią z kimś, kto potrzebował jej niesłychaniie mocno. My wszyscy - Uczniowie, Rodzice, Nauczyciele, Pracownicy administracji i obsługi - wykazaliśmy się ogromnym zaangażowaniem w akcję Szlachetnej Paczki. Nasza hojność i empatia sprawiły, że inicjatywa wzięcia w niej udziału okazała się możliwa, a życie Pani Janiny, którą postanowiliśmy objąć naszą świąteczną pomocą, stało się choć odrobinę bardziej wolne od codziennych trosk. W domu pojawiła się nowiutka lodówka, ciepłe swetry, koce, gruba kurtka i buty pozwalające wyjść z domu w zimowym czasie, mnóstwo żywności, środków czystości i innych rzeczy, których nie sposób wymienić. Jest i wymarzona niebieska czapka z pomponem, szalik i rękawiczki :) Od organizatorów akcji, wolontariuszy, którzy pojawili się u pani Janki z prezentami od nas, wiemy, że Jej radość była ogromna! Uśmiech przeplatał się ze łzami. Bo nie można dać drugiemu człowiekowi lepszego daru niż dar serca, dar nadziei na lepsze jutro, dar wiary w to, że wokół są życzliwi, dobrzy ludzie.
Dzięki naszemu wspólnemu wysiłkowi udało się zebrać potrzebne rzeczy, które sprawiły, że Pani Janina poczuła się otoczona troską i wsparciem. To piękny przykład tego, jak WIELKA MOC TKWI WE WSPÓLNYM DZIAŁANIU. Pamiętajcie o tym - w nas jest siła, w nas jest dobro!!
Dziękujemy wszystkim, którzy wsparli tę akcję. Dziękujemy za wkład finansowy i rzeczowy. Dziękujemy za poświęcony czas i wysiłek na zebranie środków służących zakupowi potrzebnych rzeczy. Dziękujemy za dopilnowanie, żeby wszystko na czas dotarło do naszej Szanownej Adresatki. Dziękujemy za otwarte serca!
Celowo nie wymieniamy tu żadnych nazwisk osób, które wzięły na siebie odpowiedzialność za koordynowanie całej akcji na poszczególnych jej odcinkach. Dziś, w tej wyjątkowej sprawie, jesteśmy bezimienni, stanowimy jedną wspólnotę dobrych, szlachetnych ludzi. Poczucie tego jest chyba najcenniejszym duchowym prezentem, jaki możemy wręczyć sami sobie w tym przedświątecznym czasie. Pomnażajmy to dobro, które jest w nas, nigdy nie pozostawajmy obojętni na czyjeś ważne życiowe potrzeby.
W oczekiwaniu na Święta, u progu Nowego Roku przesyłamy wszystkim gorące życzenia:
Niech świąteczny czas przyniesie nam wszystkim spokój i nadzieję na przyszłość, a nadchodzący 2025 rok otworzy przed nami drzwi do nowych możliwości i ciekawych wyzwań.
Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku!!
Z wyrazami szacunku,
Dyrekcja i Pracownicy III LO w Elblągu
AW
INTERAKTYWNE WARSZTATY SPORTOWE
- 15.12.2024
To, że aktywność fizyczna jest potrzebna i że pozwala nam przez całe życie realizować plany i marzenia, także poza sportem, to chyba oczywiste.
Nasi uczniowie po raz kolejny doświadczyli ciekawej formy uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego. Tym razem zawodniczki sekcji piłki ręcznej Energa Sart Elbląg – zespołu, który aktualnie rywalizuje w ORLEN Superlidze – poprowadziły pełne dynamiki zajęcia ogólnorozwojowe z elementami piłki ręcznej. Uczniowie klas: 2c, 2d i 4d zostali zmotywowani do aktywności, rozwoju zdrowych nawyków, a także do doskonalenia gry w szczypiorniaka. Zawodniczki i trener elbląskiego zespołu, Pani Magdalena Stanulewicz, zapraszają nas wszystkich do hali MOSiR (ul. Grunwaldzka) na kolejne mecze ligowe.
Nauczyciele wychowania fizycznego, przy okazji, zachęcają uczniów do samorealizacji.
- Nie oglądajcie się na innych i nie czekajcie na propozycje i wyszukane modne formy zajęć ruchowych, tylko sami próbujcie przełamać słabości, problemy, może złe nawyki. Znajdźcie trochę czasu , aby wyjść z domu, dłużej pospacerować, pobiegać, wsiąść na rower, pójść na basen, przypiąć narty, założyć łyżwy i pozwolić organizmowi zmęczyć się. To wszystko pomoże Wam przetrzymać kryzysy, niektóre stany chorobowe, depresje, lęki i brak motywacji do czegokolwiek. Uwierzcie w siebie i w swoje siły! Nie musisz być sportowcem, ale możesz ze sportu czerpać pozytywne przykłady i postawy: systematyczność, wolę walki, wytrwałość, koncentrację, skupienie, ciągłą pracę nad sobą, a przede wszystkim szacunek do pracy własnej i innych.
Zespół nauczycieli wychowania fizycznego
5
KONKURS O KATYNIU
- 14.12.2024
Ogólnopolski konkurs o Katyniu rozstrzygnięty. Dyplomy uznania otrzymali: Oliwia Bondarska z 2g, Maja Polkowska i Maja Sarnowska z kl.3c, Magdalena Maciejewska z kl. 2a, Laura Siedlecka z kl.2g, Emilia Rynkowska z kl.2a i Franciszek Skulimowski z kl. 2b.
Gratulujemy I życzymy dalszych sukcesów.
T.R.
KOLEJNE CZWARTKI Z HUMANISTYKĄ NA UWM W OLSZTYNIE
- 13.12.2024
12 grudnia na Wydziale Humanistycznym UWM odbyło się kolejne spotkanie w ramach cyklu Czwartki z humanistyką. Udział w wydarzeniu wzięły klasy 2a i 3a, które miały okazję uczestniczyć w wykładach i warsztatach przygotowanych przez pracowników naukowych Wydziału.
Spotkanie rozpoczęło się w Auli Dietrichów, gdzie uczniowie wysłuchali czterech zajmujących wykładów:
Filozoficzny spór o istnienie Boga - dr Andrzej Słowikowski przybliżył uczniom wybrane koncepcje filozoficzne dotyczące jednej z najstarszych dyskusji w dziejach ludzkości.
Niepróżnujące próżnowanie, czyli literatura jako zabawa - prof. Iwona Maciejewska zainspirowała uczestników do spojrzenia na literaturę jako na przestrzeń twórczej rozrywki i eksperymentu.
Stan wojenny w Polsce - 13 grudnia 1981 - 22 lipca 1983 - dr hab. Anna Pytasz-Kołodziejczyk opowiedziała o realiach jednego z najtrudniejszych okresów w najnowszej historii Polski.
Stasi-Unterlagen-Archiv Frankfurt (Oder): Język jako narzędzie władzy i oporu w NRD - mgr Dawid Wierzbicki przedstawił rolę języka jako instrumentu kontroli społecznej i oporu w byłej NRD.
Po wykładach uczniowie wzięli udział w warsztatach, które pozwoliły im pogłębić zainteresowania i rozwinąć praktyczne umiejętności:
Artykuł drukowany vs artykuł internetowy pod kierunkiem dr Dominiki Myślak (dziennikarstwo i komunikacja społeczna) przybliżył uczniom klasy 3 a różnice w tworzeniu treści dla tradycyjnych i cyfrowych mediów.
A jeśli Czerwony Kapturek był z Berlina? - kreatywny warsztat mgr. Dawida Wierzbickiego (lingwistyka w biznesie) zaprosił uczniów klasy 2a do twórczej interpretacji znanej baśni w kontekście nowoczesnego miasta.
Spotkanie było nie tylko okazją do pogłębienia wiedzy, ale również stymulującą podróżą po różnych dziedzinach humanistyki. Uczniowie z zaciekawieniem dyskutowali o poruszanych tematach i z pewnością wynieśli z wydarzenia wiele wartościowych doświadczeń.
MW5
AKADEMICKO I LITERACKO W GRUDNIOWY WIECZÓR - KSIĄŻKA Z PLECAKA
- 12.12.2024
10 grudnia odbyły się warsztaty online z dr. hab. Lechem Giemzą, prof. KUL poświęcone opowiadaniu lub mikropowieści Jerzego Andrzejewskiego pt. „Bramy raju”. Profesor, na podstawie tekstu Andrzejewskiego, wprowadził nas w tematykę eksperymentu w literaturze – w jakim celu stosuje się taki zabieg? "Bramy raju" są tekstem o nietypowej, zaburzonej strukturze gramatycznej, gdyż opowiadanie składa się jedynie z dwóch zdań, w tym pierwsze jest bardzo rozbudowane, a drugie brzmi: „I szli całą noc”. Okazuje się, że celem eksperymentu w tym dziele, opowiadającym historię kilkorga dzieci, które zdecydowały się z różnych powodów wyruszyć na historyczną krucjatę dziecięcą z 1212 r., jest ukazanie pierwotnie postrzeganej rzeczywistości – ominięcie narzuconych sensów oraz uporządkowanego przez autora świata, jaki narzuca nam konwencja realistyczna. Sensy w „Bramach raju” są czymś migotliwym – są zawsze hipotetyczne. Tak wygląda rzeczywistość: nadajemy sensy, ale one same z siebie nie istnieją. Autor w ten sposób podejmuje temat wyłaniania się idei i sposobu, w jaki oddziałuje ona na zbiorowość – powodując w tym przypadku zbiorowe szaleństwo, które zaowocowało krucjatą dzieci, zakończoną w sposób tragiczny. Autor neguje podręcznikową, przyczynowo skutkową interpretację historii, wskazując na skryte motywacje jednostek, które stoją za wydarzeniami historycznymi, którym historia, jako nauka, nadaje społeczny, uniwersalny przekaz. Uczestnicy krucjaty deklarują, że ich pragnieniem jest wyzwolenie Ziemi Świętej spod panowania pogańskich Turków, jednak motywacje głównych bohaterów – Maud, Blanki, Roberta i Aleksego Melissena – są skrytsze, głębsze. W przypadku tych młodych ludzi są to pragnienia romantyczne i seksualne. Tutaj wyłania się psychoanaliza. Zygmunta Freuda i próba zrozumienia tego, co kieruje tłumem. Według Freuda natura człowieka uwarunkowana jest przez libido, czyli energię seksualną, która kieruje jego zachowaniem. Ten naturalny, ślepy popęd nie może być jednak zaspokojony, ponieważ ograniczają go normy i zakazy społeczno‑kulturowe. W „Bramach raju” obserwujemy, jak w deklarowanych pragnieniach (ogólnoeuropejski cel przywrócenia chrześcijaństwa Ziemi Świętej) realizowane są osobiste popędy uczestników wyprawy krzyżowej. O tych osobistych rozterkach bohaterów dowiadujemy się w momencie spowiedzi dzieci z Cloyes. Gdy spowiadają się te, które jako pierwsze dołączyły do Jakuba (inicjatora i przywódcy krucjaty), spowiednik orientuje się, że nie są one niewinne, a ich wędrówka do Jerozolimy nie wynika z powodów religijnych. Sam Jakub uwodzi dzieci fałszywą ideą – idea jest mistyfikacją, a jej duchowy wymiar ukrywa pragnienia cielesne (miłość do rycerza, którego marzeniem było odbicie miejsca grobu Chrystusa). Jako mistyfikator jedyny nie otrzymuje rozgrzeszenia. Krucjata nie jest jednak potępiona, ale kontynuowana, gdyż poszukiwanie nadziei i uleganie fikcji jest nieodłączną właściwością ludzkiego umysłu, pozwalającą mu przetrwać w świecie cielesnych pragnień. Kontynuacja wyprawy, która została pobłogosławiona przez zakonnika, chociaż fałszywa, jest wyrazem nadziei. Utwór jest niezwykłym polem do rozważań dotyczących motywacji człowieka i psychologii tłumu. Skłania do ponownej analizy dziejów historycznych i spojrzenia na nie z bardziej indywidualnej, humanistycznej perspektywy osobistych potrzeb.
Dziękujemy panu profesorowi Giemzie za wprowadzenie nas w tę zawiłą problematykę i pomoc w zrozumieniu tekstu, który wywołuje zagubienie w czytelniku.
Tekst: Zuzanna Wlazło kl.3a
NOWE HORYZONTY DLA MŁODZIEŻY - PATRONAT UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO NAD III LO
- 12.12.2024
Miło nam poinformować, że Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego w Gdańsku obejmuje patronat nad uczniami III LO im. Jana Pawła II w zakresie komunikacji społecznej i mediów.
Z wielką radością przyjęliśmy informację o współpracy z tak prestiżowym ośrodkiem akademickim. Jesteśmy przekonani, że porozumienie to otworzy przed naszymi uczniami nowe perspektywy rozwoju, a dostęp do wiedzy i doświadczenia specjalistów z Uniwersytetu Gdańskiego będzie dla nich ogromną inspiracją.
W ramach współpracy uczniowie liceum będą mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach wykładowych i warsztatach prowadzonych przez wykładowców Instytutu, obejmujących takie zagadnienia jak tworzenie treści medialnych, wystąpienia publiczne, podstawy dziennikarstwa czy budowanie wizerunku w mediach.
Małgorzata Wolska
DZIEŃ PRAW CZŁOWIEKA
- 09.12.2024
10 grudnia to Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka. Święto które jest bardzo dobrą okazją do zorganizowania II Festiwalu Rozpraw Sądowych.
Tym razem w całej Polsce zapraszamy na symulacje rozprawy, której przedmiotem będzie sprawa o tranzycję, bo prawo do płci metrykalnej jest po prostu prawem człowieka
Prawa człowieka gwarantują osobom transpłciowym prawo do metrykalnego uzgodnienia płci.
Prawo osoby transpłciowej do funkcjonowania w zgodzie ze swoją tożsamością płciową jest fundamentalnym prawem osobistym, stanowiącym element prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego gwarantowanego w art. 47 Konstytucji RP, a także wiążące Polskę normy prawa międzynarodowego, w tym art. 8 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.
Dlatego spotkajmy się 10 grudnia 2024 r. żeby w warunkach symulowanej rozprawy pokazać i podyskutować o tym jak w praktyce w XXI wieku prawa człowieka prezentują się w polskim wymiarze sprawiedliwości.
Pomysłodawcą i współorganizatorem II Festiwalu Rozpraw Sadowych jest Fundacja EDukacji Prawnej IUSTITIA wraz Sądem Okręgowym w Gdańsku, Wydziałem Prawa i Administracji UG, jak również Pomorska Izba Adwokacka w Gdańsku, Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku, Rada Notarialna w Gdańsku, Prokuratura i przedstawiciele pozostałych samorządów zawodowych wchodzącymi w skład Gdańskiej Kapituły Zawodów Prawniczych.
W wydarzeniu uczestniczy klasa 2G o profilu prawno-dyplomatycznym.
UCZNIOWIE III LO W ELBLĄGU NA FILMIE O SIMONIE KOSSAK W KINIE ŚWIATOWID
- 05.12.2024
Uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego w Elblągu mieli dziś okazję uczestniczyć w projekcji filmu poświęconego Simonie Kossak.
Spotkanie rozpoczęło się prelekcją, którą wygłosił pracownik kina. W trakcie swojej prezentacji wprowadził uczniów w fascynujący świat biografii biolożki, przedstawiając jej życie i pasje, które zyskały szerokie uznanie w Polsce i za granicą. Prelegent zwrócił uwagę na jej unikalne związki z przyrodą oraz pracę na rzecz ochrony środowiska, a także na jej działalność artystyczną i naukową.
Film, który uczniowie obejrzeli, przeniósł ich w klimat pełen refleksji nad naturą i ludzką relacją z Matką Ziemią. Produkcja ukazała życie Kossak w kontekście jej zamiłowania do dzikiej przyrody, a także osobistych doświadczeń, które zainspirowały ją do poświęcenia się ochronie środowiska.
Projekcja filmu była nie tylko możliwością obcowania z niezwykłą postacią, ale także okazją do głębszej refleksji nad rolą człowieka w ochronie przyrody i dziedzictwa naturalnego.
MW
STYPENDYSTA PREZESA RADY MINISTRÓW
- 02.12.2024
26 listopada w Urzędzie Marszałkowskim w Olsztynie odbyła się uroczystość wręczenia dyplomów stypendystom Prezesa Rady Ministrów.
Wyróżniono 155 najlepszych uczniów ze szkół z województwa warmińsko - mazurskiego.
Wśród nich znalazł się uczeń naszej szkoły z klasy 2c Stanisław Zbierzchowski, który w roku szkolnym 2023/2024 uzyskał najwyższą średnią ocen 5,73.
Serdecznie GRATULUJEMY i życzymy dalszych sukcesów 👏👍💪
1
ZDROWIE PSYCHICZNE DZIECI I MŁODZIEŻY – JAK BYĆ DOBRYM RODZICEM?
- 02.12.2024
Szanowni Państwo,
Zapraszamy do udziału w webinarium "Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – jak być dobrym rodzicem?". Poprowadzi je Tomasz Bilicki - pedagog, psychoterapeuta, interwent kryzysowy.
DATA: 02 grudnia 2024
CZAS TRWANIA: 19.00 - 20.30
LINK DO WEBINARU:LINK DO NAGRANIA WEBINARU:
AW
EDUKACJA HISTORYCZNA I UCZTA DUCHOWA
- 04.12.2024
W ubiegły czwartek klasy 3a i 3b zwiedziły Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku. Ta nowoczesna instytucja kultury utrwala pamięć o naszym największym sukcesie obywatelskim-zwycięstwie Solidarności. Muzeum upamiętniające rewolucję Solidarności i upadek komunizmu w Polsce zachwyciło nas także niezwykłą architekturą
Obecnie oprócz funkcji muzeum obiekt pełni funkcję ośrodka edukacyjnego, centrum badawczego i biblioteki. Po obejrzeniu wystawy, wysłuchaniu lekcji mamy nadzieję, że z doświadczenia Sierpnia ’80 również dziś możemy czerpać energię społeczną a w dziedzictwie Solidarności wciąż bije źródło ożywczych dla Europy idei.
Wieczorny spektakl w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni okazał się prawdziwa duchową ucztą- teatralną i muzyczną. Powieść dojrzałego realizmu ,jaką jest „ Lalka” Bolesława Prusa w wersji musicalowej okazała się prawdziwą perełką. Jazz, swing w wykonaniu orkiestry teatralnej dopełnił dzieła !!!
Aleksandra Maciejewska, Katarzyna Maciesza
KONKURSU JĘZYKA I KULTURY HISZPANII I AMERYKI ŁACIŃSKIEJ
- 30.11.2024
Dnia 27 listopada w trzech elbląskich liceach odbył się I etap Konkursu Języka i Kultury Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej.
Z naszej szkoły do kolejnego etapu przechodzą:
Moduł 1: Test gramatyczno-leksykalny: Martyna Stemporzecka z kl. 2f, Wiktoria Ratajczyk z kl. 3d, Eliza Siemońska z kl. 2d oraz Emilia Borzyszkowska z kl. 3d
Moduł 2: Sprawdzian wiedzy o kulturze i cywilizacji Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej: Maja Polakowska z kl. 3c, Mateusz Kiedrowski z kl. 2b, Eliza Siemońska z kl. 2d, Antoni Wróbel z kl. 2b, Martyna Stemporzecka z kl. 2f oraz Maksymilian Szulc z kl. 2b.
¡ ENHORABUENA!
Powodzenia w kolejnym etapie międzyszkolnym, który się odbędzie 26 marca 2025 w naszej szkole!
TEATRALNIE I HISTORYCZNIE - KLASY 3 NA WYCIECZCE
- 01.12.2024
Uczyć można się nie tylko w szkole. Udowodnili to uczniowie klas 3a, 3b i 3e, którzy postanowili wykorzystać ostatnie listopadowe chwile podczas inspirującej wycieczki edukacyjnej do Trójmiasta. Pierwszym punktem naszej przygody była wizyta w Europejskim Centrum Solidarności, każda konfrontacja z historią udowadnia nam, jak niezbędna jest ona, zwłaszcza ta - najnowsza, do zrozumienia otaczającego nas świata. Drugim - oczywiście chwila wytchnienia i odpoczynku, a kulminacyjnym - uczta dla ducha, oka i ucha. Wieczorem mieliśmy przyjemność obejrzeć wyjątkową adaptację powieści Bolesława Prusa pt. "Lalka" w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Emocji nie było końca...
To był ważny pod każdym względem czas.
AM
8
TRUDNA SZTUKA - SKUTECZNE UCZENIE SIĘ
- 01.12.2024
W dniu 29 listopada uczniowie klasy 3a mieli okazję uczestniczyć w inspirujących warsztatach🖋️📖🗣️ z technik skutecznego uczenia się, które poprowadziły panie Jolanta Piłat i Łucja Woch z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Elblągu. Podczas zajęć zapoznaliśmy się z różnorodnymi metodami ułatwiającymi zapamiętywanie i organizowanie informacji. Warsztaty obejmowały między innymi łańcuchową metodę skojarzeń ⛓️, która, umiejętnie opanowana, pozwala na zapamiętanie nawet kilkunastu informacji (pojęć) za pomocą zabawnej historyjki łączącej elementy do zapamiętania w spójną całość. Równie ciekawym sposobem była przedstawiona nam zakładkowa🔖 metoda zapamiętywania. Polega ona na przyporządkowaniu informacji do konkretnych punktów odniesienia (np. mebli w naszym pokoju lub innych elementów wnętrza)🪑. Obie te metody z pewnością wymagają użycia kreatywności, ale to tylko wspomaga proces nauki, ponieważ pozwalają nawiązywać połączenia między nowymi informacjami a już posiadaną wiedzą. Dzięki temu nowe treści zostają głębiej zakotwiczone⚓ w pamięci. Jeżeli mowa o kreatywności, kluczowym elementem programu podczas naszych zajęć był sketchnoting. Jest to technika tworzenia notatek wizualnych przy pomocy prostych rysunków i symboli. Taki sposób, mimo że nie wymaga wybitnych zdolności plastycznych🖌️🎨, angażuje naszą kreatywność, pobudzając do pracy zarówno lewą półkulę mózgu🧠 (odpowiedzialną za logikę i analizę), jak i prawą (odpowiedzialną za wyobraźnię i intuicję). Takie połączenie daje gwarancję, że treści będą przez nas zapamiętane na o wiele dłużej. Kolejnym argumentem przemawiającym za sketchnotingiem jest fakt, że mózg lepiej zapamiętuje informacje, które są wyraziste, kolorowe i angażujące emocjonalnie – to doskonałe rozwiązanie szczególnie dla wzrokowców👁️. Kolorowe schematy, zabawne rysunki czy nietypowe skojarzenia zapadają w pamięci na o wiele dłużej. Podsumowując, warsztaty były nie tylko pouczające, ale również pełne dobrej energii i kreatywnej zabawy. Podczas zajęć nie tylko poznaliśmy te metody w teorii, ale również mieliśmy możliwość ich praktycznego zastosowania. Tworzyliśmy własne historyjki i wizualne notatki. Otrzymaliśmy także szablony przykładowych piktogramów, które możemy wykorzystać w dalszej nauce.
Dziękujemy paniom Jolancie Piłat i Łucji Woch za cenne wskazówki i inspirację do rozwijania naszych umiejętności!
Tekst: Zuzanna Wlazło kl. 3a