Zaproszenie Politechniki Warszawskiej dla uczniów na werbinarium o sztucznej inteligencji w szkole i na studiach.
Zapraszamy
T. R
Do udziału należy zarejestrować się poprzez formularz, dostępny pod adresem:
Zaproszenie Politechniki Warszawskiej dla uczniów na werbinarium o sztucznej inteligencji w szkole i na studiach.
Zapraszamy
T. R
Do udziału należy zarejestrować się poprzez formularz, dostępny pod adresem:
11 kwietnia uczniowie klas pierwszych „Pod patronatem Dziekana Wydziału Prawa i Administracji UG” wzięli udział w debacie „Zalety i wady członkostwa w Unii Europejskiej”. W tym roku szkolnym III LO dołączyło do projektu Centrum Edukacji Obywatelskiej „Młodzi głosują - wybory do Parlamentu Europejskiego 2024”. Jest to dla nas również rok szczególny ze względu na to, że 1 maja mija 20 lat, od kiedy Polska jest członkiem Unii Europejskiej.
Reprezentacja 1g – Maria Kacicka, Paulina Mączyńska i Filip Serdeczny - przedstawiła zalety, natomiast przedstawiciele 1b – Bartosz Kłoczko, Mateusz Grabowski, Maksymilian Szulc i Franciszek Skulimowski – wady członkostwa. W role prowadzących wcielili się Nikola Konon i Norman Szmyt. Rozważono następujące zagadnienia: jakość życia mieszkańców, unijne instytucje i prawodawstwo, gospodarka i wspólna waluta, suwerenność, finanse, kultura i ochrona środowiska. Wypowiedzi debatujących były interesujące, świetnie przygotowane merytorycznie oraz poparte licznymi przykładami.
Serdecznie gratulujemy!
Konferencja Naukowa na temat 80. Rocznicy Powstania Warszawskiego w Bibliotece Elbląskiej, 11 kwietnia 2024 r.
W konferencji uczestniczyła klasa 3a. Naszą szkołę w panelu dyskusyjnym reprezentowała Olga Werner.
„Przejdą lata i wieki przeminą.Pozostaną ślady dawnych dniI wszystkie maki na Monte Cassino Czerwieńsze będą, bo z polskiej wzrosną krwi.”
W tym roku mija 80 lat od jednej z najcięższych i najbardziej zaciętych bitew II wojny światowej. Właściwie nie była to jedna bitwa, a rozłożona na pięć miesięcy kampania, która miała na celu zdobycie klasztornego wzgórza Monte Cassino i otwarcie tym samym aliantom drogi do Rzymu i dalej na północ Europy. W styczniu 1944 r. sprzymierzone przeciwko Niemcom wojska dokonały pierwszej próby przełamania linii wroga. To podejście, jak i dwa kolejne zakończyły się fiaskiem i ogromnymi stratami wśród Brytyjczyków, Amerykanów, Francuzów, Hindusów, Kanadyjczyków czy Maorysów.
Zawodziła myśl taktyczna alianckich dowódców. Nie sprzyjała pogoda. We znaki dawały się też żołnierzom zjednoczonych sił górzysty teren i rwąca rzeka Rapido utrudniająca przeprawę między wzgórzami a Monte Cassino było jednym z nich. Dopiero w maju, po zmianie ofensywnej strategii i zaangażowaniu polskiego wojska, udało się opanować klasztor- fortecę niemiecką. Żołnierzom z 2. Korpusu dowodzonego przez gen. Władysława Andersa przypadło najtrudniejsze zadanie - walka z wrogiem na najbardziej odsłoniętym terenie i wspinaczka na Monte Cassino. Powodzenie misji okupiono ostatecznie śmiercią ponad 900 polskich żołnierzy i ranami kolejnych 3 tys.
„Czerwone maki", to film, który odsłania kulisy zdobycia Monte Cassino przez 2. Korpus pod dowództwem gen. Andersa. W filmie widzimy wspaniałą grę aktorską Michała Żurawskiego, jako gen. W. Andersa, Bartosza Topy, Leszka Lichoty, Radosława Pazury, Mateusza Banasiuka. Nie zabrakło też aktorów młodego pokolenia: Magdaleny Żak i Nicolasa Przygody.
Film obejrzały w kinie Światowid klasy 1a i 4a.
T.R.
W ramach edukacji teatralnej klasy 2a,2b,2c i 2f obejrzały spektakl Narodowego Teatru Edukacji we Wrocławiu. Tym razem była to adaptacja teatralna dramatu Juliusza Słowackiego pt. „Kordian”.
Drugoklasiści zmierzyli się już z tekstem romantycznego poety, ponieważ „ Kordian” to lektura obowiązkowa.
Twórcy Narodowego Teatru Edukacji stworzyli opowieść o poszukiwaniu własnej tożsamości, sztuce wyborów, patriotyzmie.
Widzowie mogli przekonać się, że literatura jest pretekstem do rozważań o życiu.
K.M.
Mamy przyjemność i wielką satysfakcję serdecznie pogratulować naszej wspaniałej uczennicy Wiktorii Bendyk z klasy IIIb, która 7 kwietnia wzięła udział w etapie ogólnopolskim XI Olimpiady Wiedzy o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym, gdzie uzyskała tytuł finalistki.
W finale Olimpiady, zorganizowanym przez Uniwersytet w Białymstoku, wzięło udział ponad 80 uzdolnionych uczniów z całej Polski. Wiktoria zajęła 28 miejsce i została najwyżej sklasyfikowana spośród osób reprezentujących województwo warmińsko-mazurskie.
Miała okazję wykazać się rozległą wiedzą z zakresu trzech bloków tematycznych:
1) historii najnowszej, współczesnych stosunków międzynarodowych oraz aktualnych wydarzeń,
2) wiedzy o społeczeństwie, prawoznawstwa, konstytucjonalizmu i prawa międzynarodowego,
3) wiedzy o prawach człowieka,
ze szczególnym uwzględnieniem zmiennego programu tematycznego: „Karta Narodów Zjednoczonych – konstytucją ONZ”.
Indeksy na wybrane lub wszystkie kierunki studiów finalistom Olimpiady przyznało kilkanaście polskich uczelni. Wśród nich jest m.in. Uniwersytet Warszawski, Wrocławski, Gdański czy Uniwersytet w Białymstoku. Wiktoria będzie zwolniona z postępowania rekrutacyjnego m.in. na kierunku prawo, kryminologia czy psychologia. Ponadto ma również możliwość wyjazdu do Brukseli.
Gratulujemy pasji i zaangażowania oraz życzymy kolejnych sukcesów!
Tuż przed Świętami Wielkanocnymi dotarła do nas znakomita informacja z Finału Ogólnopolskiego Konkursu Chemicznego Wygraj Indeks Wydziału Chemii PG. Tytuł Laureata tego konkursu zdobyła Kinga Belczewska - uczennica klasy IVc. Wielkie GRATULACJE i BRAWA dla Kingi, która już na miesiąc przed maturą może pochwalić się indeksem prestiżowej uczelni wyższej!!
Podziękowania także za wytrwałość i zaangażowanie dla Marii Antonowicz i Kornelii Malickiej, które również brały udział w finale w/w konkursu.
Brawo Kinga!! Brawo dziewczyny!! I przy okazji -połamania piór na maturze!! 😊
Dnia 27 marca 2024 roku o godzinie 10:00 odbyło się uroczyste otwarcie salki "Blue Zone", która znajduje się na parterze obok sali gimnastycznej. Przewodniczące wolontariatu oraz przedstawicielki projektu "Przyjazna Szkoła" Natalia Fijałkowska i Alicja Socińska wprowadziły naszych uczniów, nauczycieli oraz dyrekcji szkoły czym jest niebieska strefa. Opowiedziały gdzie na świecie znajdują się strefy Blue Zone, co mieszkańcy tych miejsc spożywają. Właśnie pod te kryteria były robione dania na kiermaszu, którego środki zostaną przeznaczone na dalsze projekty uczestniczek olimpiady Zwolnieni z Teorii. Przekąski były zdrowe, odżywcze oraz bezmięsne. Otwarcie salki przypieczętowała przemowa i uroczyste przecięcie wstążki przez wicedyrektora naszego liceum. W salce czekała dla uczestników wydarzenia prezentacja, hamaki, relaksacyjna muzyka, maty. Salka na bieżąco będzie urozmaicana o nowe rzeczy.
Chcielibyśmy także podziękować Korpusowi Solidarności oraz Regionalnemu Centrum Wolontariatu w Elblągu, za wsparcie, które umożliwiło nam stworzenie takiego miejsca.
Po niedawno zakończonym turnieju finałowym Licealiady Elbląskiej nasz szkolny zespół siatkówki chłopców rozegrał kolejny turniej, regionu drugiego, to już wyższy szczebel rozgrywek. Ostatni dzień przedświątecznej nauki przyniósł wiele emocji sportowych. Na turnieju gościliśmy w naszej hali sportowej dwa zespoły z Braniewa oraz Zespół Szkół Mechanicznych z Elbląga. Wszystkie zespoły, jak okazało się podczas turnieju, były bardzo dobrze przygotowane do gry. Poszczególne mecze były bardzo zacięte i miały swoją indywidualną dramaturgię. Drużyna naszych chłopców była bardzo zaangażowana w grę. Widać było chęć zwycięstwa pomimo wkradających się trudnych chwil na boisku. Walka o każdy punkt w ataku i obronie pozwoliła wygrać dwa pierwsze spotkania ze szkołami, LO Braniewo i ZSB Braniewo. Ostatnie spotkanie z ZSM w Elblągu miało być rewanżem za licealiadę. Chłopcy rozpoczęli bardzo dobrze i wygrali pierwszy set, na przewagi. Przy wspaniałym dopingu kibiców, uczniów III LO, kolejne odsłony meczu padły wygraną ZSM w Elblągu. Podczas wieńczącego turniej meczu, pomiędzy elbląskimi szkołami, można było oglądać siatkówkę na wysokim poziomie. Do zdobycia punktu potrzeba było kilku akcji każdej z grających drużyn. Taka gra zespołów jest widowiskowa i trzymająca w napięciu zawodników i kibiców. Turniej wygrał zespół ZSM w Elblągu a nasza drużyna zajęła premiowane awansem drugie miejsce do kolejnego etapu rozgrywek rejonu II w siatkówce chłopców. Podobnie było w zeszłym roku! Turniej należy uznać za udany, poprawiły się wszystkie elementy gry chłopców i to jest bardzo cenne doświadczenie przed kolejnymi meczami. Drużyna grała w składzie: Jakub Grzębski, Łukasz Tomaszewski, Igor Grzelak, Oskar Bartosiński, Bartosz Wiśniewski, Alek Gościński, Jakub Dąbrowski, Franek Ujazda, Grzegorz Romańczuk, Radosław Wereszczyński, Michał Jankowski, Bartosz Zakrzewski, Tobiasz Abrusewicz.
Brawo!!! Szykujemy formę do kolejnego turnieju ale to już po świętach. Życzę, wszystkim sympatykom siatkówki z naszej szkoły, pogodnych Świąt Wielkanocnych.
WM.
26 marca 2024 r. na zamku w Golubiu- Dobrzyniu miał miejsce etap centralny Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy Historycznej. Mikołaj został finalistą i zdobył indeks na wiele prestiżowych uczelni w Polsce. Po zdanej maturze zostanie przyjęty na studia poza rekrutacją. Serdecznie gratulujemy sukcesu i życzymy "połamania pióra na maturze"!
PS Mikołaj jako jedyny uczeń reprezentował nasze województwo na olimpiadzie.
T. Rakowska
Dnia 26 marca uczniowie klasy 3d wzięli udział w zajęciach w ramach projektu "Młody dorosły - świadomy uczestnik rynku finansowego", którego organizatorem był Wydział Nauk Ekonomicznych UWM w Olsztynie.
W jego ramach klasa 3d wysłuchała prelekcji dra J. Nazarczuka pt. "Jak ograniczyć skutki kryzysu gospodarczego?". W pierwszej części uczniowie dowiedzieli się m.in. jakie są skutki i przyczyny oraz typy kryzysów gospodarczych na świecie. Zaś w drugiej, praktycznej części, brali udział w symulacji kryzysu ekonomicznego - wcielając się w przedstawicieli rządu musieli zaproponować rozwiązania minimalizujące skutki kryzysu.
Podczas drugich zajęć, prowadzonych przez dra M. Bogdańskiego, uczniowie brali udział w aukcji na wyjątkowych warunkach. Dowiedzieli się także z jakimi problemami ekonomicznymi zmagają się na co dzień oraz jak je pokonywać. Na koniec zajęć wzięli udział w symulacji przetargu.
Uczniowie klas: 3a i 3b pierwszy dzień wiosny spędzili w Muzeum II Wojny Światowej. Zagłębili się w historię ofiar, bohaterów i sprawców tragicznej w skutkach wojny światowej i zapoznali się z jej genezą. Wieczorem wszyscy udali się na spektakl pt. ,,Mistrz i Małgorzata" w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Fenomenalne kreacje aktorów w musicalu na tle zachwycającej scenografii urzekły uczniów. W wolnym czasie klasy spędziły czas na wspólnym posiłku oraz zakupach w galerii handlowej. Cały dzień był inspirującym doświadczeniem dla uczniów. Okazuje się, że planowane wagary mogą być okazją do ważnych spotkań z historią, literaturą i sztuką.
Dziękujemy naszym polonistkom - paniom Katarzynie Macieszy i Aleksandrze Maciejewskiej za opiekę.
Tekst Monika Estal kl.3b
24 marca 1794 r. na Rynku Głównym w Krakowie, gen. Tadeusz Kościuszko ogłosił akt Insurekcji i stanął na czele pierwszego zrywu niepodległościowego przeciwko zaborcom, jako Naczelnik powstania. Powstanie było ostatnią próbą ratowania Rzeczypospolitej i odbudowy jej pełnej suwerenności.
TYP vod zaprasza uczniów i wszystkich miłośników historii na bezpłatną lekcję o powstaniu.
Zapraszamy do udziału.
21 marca klasa 2E brała udział w całodniowych warsztatach psychologicznych prowadzonych przez coacha p. Halinę Kabała.
Cel został osiągnięty: w atmosferze bezpieczeństwa, komfortu i zabawy wzmocniła się więź klasowa oraz wzrosło poczucie własnej wartości i zrozumienia zachowania drugiego człowieka. A to wszystko dzięki ogromnej wiedzy naszego gościa, przekazanej w bardzo prosty i ciekawy sposób.
Dnia 20 marca br. grupa 54 uczniów z klas I, II, III i IV po raz kolejny wzięła udział w wiosennej edycji ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej z j. angielskiego OLIMPUS.
Olimpiada z języka angielskiego to test wielokrotnego wyboru, który sprawdza wiedzę uczniów w zakresie czytania ze zrozumieniem tekstu pisanego, komunikacji, słownictwa, gramatyki i wiadomości związanych z wiedzą o krajach anglojęzycznych. Test składający się z 30 pytań zamkniętych zawiera zadania o różnej skali trudności, więc jest świetną alternatywą dla niezwykle trudnej przedmiotowej Olimpiady Języka Angielskiego organizowanej przez WSJO w Poznaniu. Wyniki tegorocznej Olimpiady Olimpus poznamy w pierwszej połowie maja. Trzymamy kciuki za naszych uczniów!
Nauczyciele angliści
Ognisko i penitball. Tak klasa 1b i 1d spędziła ten cudowny WIOSENNY DZIEŃ.
Dnia 20 marca br. klasy o profilu psychologicznym: 1e, 2e i 2f uczestniczyły w Drzwiach Otwartych na lokalnej uczelni Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych. Oprócz zapoznania się z ofertą studiów, mogliśmy zajrzeć do licznych pracowni w Centrum Symulacji Medycznych, m. in. anatomii, patofizjologii i sali imitującej prawdziwą sale szpitalną.
Uczestniczyliśmy również w pokazie akcji ratowników medycznych oraz mogliśmy zbadać swoją szybkość reakcji mózgu na bodźce z zewnątrz, jak też osłuchać się stetoskopem.
Jednak jako przyszli psycholodzy i pedagodzy najbardziej zainteresowani byliśmy ofertą Wydziału Administracji i Nauk Społecznych, w której prym wiedzie kierunek psychologiczny. Na krótkim wykładzie dowiedzieliśmy się, czy warto obecnie studiować psychologię i jakimi cechami powinien wyróżniać się dobry psycholog.
21 lutego 2024 r. obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, który między innymi stał się okazją do wyrażenia szacunku dla mowy ojczystej. W wielu z nas wzbudził także refleksję na temat znaczenia polszczyzny w naszym życiu.
Język jest przede wszystkim narzędziem porozumiewania się ludzi, elementem łączącym całe pokolenia, przybliżającym i odsłaniającym historię narodu, rodzimą kulturę, tradycje oraz obyczaje. Jest on również źródłem wielu pięknych słów, dzięki którym wyrażamy swoje poglądy, myśli i uczucia.
W naszej szkole, z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, uczniowie przygotowali plakaty promujące to wydarzenie, a następnie wzięli udział w różnorodnych zabawach związanych z językiem polskim.
Mieli okazję analizować zagadnienia związane z polszczyzną, uczestniczyć w quizach, grach i zabawach językowych, zwracając szczególną uwagę na niezwykłość, różnorodność oraz bogactwo języka ojczystego.
19 marca uczniowie klasy 1 a mieli wyjątkową okazję uczestniczyć w szkolnej wycieczce do kina, gdzie obejrzeli film Artysta. Dodatkowo, mieli możliwość wysłuchania inspirującego videopodcastu z renomowaną kostiumolog, Dorotą Roqueplo. Wydarzenie to było nie tylko okazją do kulturalnej rozrywki, ale także cenną lekcją o świecie sztuki i zawodach z nim związanych.
Film Artysta, który oglądaliśmy, to prawdziwe arcydzieło kina niemego w stylu hollywoodzkich produkcji z lat 20. XX wieku. Reżyser, Michel Hazanavicius, przeniósł nas w świat czarno-białej magii kina, gdzie opowieść o gwiazdorze filmowym przeżywającym kryzys kariery splata się z historią młodej tancerki, która pragnie osiągnąć sukces. Uczniowie byli zachwyceni misternie skonstruowaną fabułą oraz wyjątkową grą aktorską.
Videopodcast z Dorotą Roqueplo, doświadczoną kostiumolog, dostarczył uczniom wiedzy o procesie tworzenia kostiumów do filmów oraz wyzwań związanych z pracą w branży filmowej. Dorota Roqueplo dzieliła się swoimi doświadczeniami i refleksjami na temat swojej pracy, podkreślając znaczenie detali i autentyczności w projektowaniu kostiumów.
Etap rejonowy konkursu Public Speaking. Olga Werner, uczennica klasy 3a wzięła dzisiaj udział w etapie rejonowym konkursu przemówień w języku angielskim. W konkursie, który odbył się na Uniwersytecie Gdańskim, wzięło udział ponad 30 uczniów. Poziom przemówień był bardzo wysoki, członkowie jury przyznali, że niezwykle trudno było wybrać jedynie 6 osób, które przejdą do etapu ogólnopolskiego. Po występie Olga otrzymała informację zwrotną na temat swojego przemówienia: było ono bardzo dobre pod względem merytorycznym oraz formy przekazu, jednakże nie udało jej się znaleźć w gronie sześciu osób awansujących do finału.
Gratulujemy odwagi i świetnego występu!
Powered by aSc EduPage