Menu

  • AUSTRIA 2018

    ffffffff

    Dziewiąte i zarazem ostatnie spotkanie w ramach obecnego programu Erasmus+ ‘Small towns in Europe – sharinginnovativepractices’. Tematem przewodnim było przyciąganie biznesu do turystyki.

    Przed wyjazdem uczestnicy: Artur NowaczykMaks Terebus i Oskar Błaszczyk przygotowali się merytorycznie do spotkania. Odwiedzili interesujące z punktu widzenia turysty punkty w Elblągu i Fromborku, określili zakres oferty i pomocy udzielanej w biurach informacji, zakres i jakość usług hotelarskich oraz gastronomicznych, znajdując pozytywy oraz słabsze strony. Efektem był esej umieszczony na stronie programu a także przygotowany krótki film.


    Przebieg spotkania

    16 kwietnia

    Wylecieliśmy samolotem Lufthansy z Gdańska do Monachium. Dzięki 45 minutowemu spóźnieniu już po wylądowaniu, po odebraniu bagażu już bez samotnego czekania, spotkaliśmy się z koordynatorem programu, Peterem Behamem przy bramce przylotów i mogliśmy zostawić bagaż w oczekującym nas autobusie. Potem cieszyliśmy się atrakcjami ogromnego lotniska aż do czasu przylotu wszystkich grup. Przejazd autokarem do Schaerding nad rzeką Inn trwał około 2 godziny. Przy szkole nastąpiło spotkanie z goszczącymi nas partnerami, a nauczyciele odjechali do hotelu.

    17 kwietnia

    Szkoła rozpoczyna zajęcia wcześnie jak na nasze warunki, czyli o 7.30. Pierwszym punktem działania były warsztaty w sali komputerowej, w czasie których odpowiadaliśmy na przygotowane wcześniej punkty, przekazując wiedzę na zaproponowane wcześniej tematy. Wspierali nas w tym nasi austriaccy partnerzy: Fabian, Alexandra i Laura. W międzyczasie mieliśmy możliwość zwiedzenia budynku, który jest znacznie nowocześniejszy i przestronny od naszego oraz wysłuchaliśmy krótkiej informacji o zasobach turystycznych miasta i regionu wygłoszonej przez przedstawiciela lokalnej firmy turystycznej.

    O 11 spotkaliśmy się w zabytkowym ratuszu z przedstawicielem burmistrza, który opowiedział o mieście jako atrakcji turystycznej, zostaliśmy także poczęstowani bardzo smacznymi kanapkami. Następnie ruszyliśmy na około godzinny spacer po mieście z przewodnikiem, panem Josefem. Schaerding ma historię sięgającą początków 9 wieku po Chrystusie, w średniowieczu było bardzo ważnym i bogatym miastem kontrolującym handel solą. Obecnie, przepięknie odnowione, jest prawdziwą perełką.

    Końcowym punktem programu zwiedzanie lokalnego, dużego browaru Baumgartner. W dwóch grupach obejrzeliśmy część procesu produkcyjnego w halach i specjalnych pomieszczeniach, gdzie do prezentacji wykorzystuje się najnowszą technikę audiowizualną (w tym 3D). Browar jest jednym z większych pracodawców a jego piwo ceni się nie tylko w Europie.

    18 kwietnia

    Środa rozpoczęła się od dalszej pracy grupowej nad przygotowywanym projektem.

    Nasi przedstawiciele jako pierwsi wykonali zadanie, a zawartość tekstowa była jedną z najbogatszych. Informacje opublikowano na stronie www.smallcities.eu. Po zakończeniu warsztatów autokarem udaliśmy się do pobliskiego, niemieckiego Passau, na krótką wycieczkę, połączoną z informacją, w jaki sposób to ex rzymskie miasto

    przyciąga inwestorów.

    Zwiedziliśmy między innymi przepiękną katedrę, przeszliśmy przez Stare Miasto na przystań, skąd popłynęliśmy wycieczkowcem Dunajem i rzeką Inn. Po krótkim czasie wolnym wróciliśmy do Schaerding.

    19 kwietnia

    W czwartek zaczęliśmy spotkaniem w auli szkoły z przedstawicielami lokalnych władz, izb turystycznych, mediów.

    Okazją było zakończenie nie tylko pobytu w Schaerding ale także praktyczne zakończenie ostatniego spotkania w ramach tej edycji programu Erasmus+. Wystąpiła między innymi Dyrektor Szkoły, Burmistrz Schaerding i wielu oficjeli, a następnie nauczyciele – koordynatorzy z każdego z 9 krajów uczestniczących. Szczególne serdeczne słowa skierowaliśmy do naczelnego koordynatora programu, Petera Behama z Austrii, który także kończy pracę jako nauczyciel.

    Zapakowaliśmy się następnie do autokaru i ruszyliśmy do Salzburga – miasta Mozarta i wspaniałych zabytków.

    Pogoda dopisywała, a wiosna uczyniła Austrię i południowe Niemcy krainą świeżej zieleni i cudownych kwiatów. W Salzburgu pierwszym punktem było spotkanie w prywatnej szkole turystyki w Klessheim, gdzie wysłuchaliśmy wykładu jej dyrektora, na temat kształcenia kadr dla turystyki (absolwenci są bardzo cenieni w całej Europie) i w szkole zjedliśmy lunch, przygotowany i podany przez uczniów. Następnie przejechaliśmy do centrum.

    Pierwszym zwiedzanym obiektem był zamek, do którego dostaliśmy się kolejką górską. Następnie, w czasie wolnym zwiedzaliśmy zabytki i robiliśmy drobne zakupy, przeciskając się między tłumami turystów. Ostatnim punktem programu był przejazd do niemieckiego Bad Reichenhall, gdzie w hotelu spędziliśmy dwie noce.

    20 kwietnia

    Rankiem, po śniadaniu wyruszyliśmy bawarską drogą alpejską w kierunku Wattens pod Insbruckiem. Droga pomiędzy pionowymi, ośnieżonymi szczytami sięgającymi 2000 metrów wysokości była niezapomnianym wrażeniem. Światowej sławy producent kryształów, firma Swarowsky, zatrudnia około 30 tys pracowników, a w Wattens wybudowała park rozrywki: SwarowskyCristal World.

    Przechodząc przez kilkanaście pomieszczeń, wypełnionych dziełami sztuki, nowoczesnymi instalacjami, ruchomymi obrazami robi niesamowite wrażenie. Można tu także kupić przepiękną biżuterię i pamiątki w cenach możliwych dla każdej kieszeni. Na zewnątrz zaś znajduje się park wypełniony połyskującymi w słońcu, krystalicznymi instalacjami.

    Po wrażeniach u Swarowskiego ruszyliśmy do najmniejszego miasta w Austrii, Rattenbergu na lunch (oczywiście sznycel po wiedeńsku), a potem nad jezioro Chiemsee by popłynąć statkiem. Po drodze zatrzymał nas wyścig kolarski, w którym uczestniczyli zawodnicy polskiego zespołu CCC. Odstawszy swoje w korku na autostradzie, pełni wrażeń wróciliśmy do hotelu, by powoli żegnać się z innymi ekipami.

    21 kwietnia

    Wczesny wyjazd z hotelu na lotnisko w Monachium. A tam przykra niespodzianka – serwery Lufthansy nie zarejestrowały naszego poniedziałkowego przylotu i zarówno w automatach do odprawy jak i na stanowiskach po prostu nas nie było. Wędrując po lotnisku w poszukiwaniu wyjścia z sytuacji, w końcu po półtorej godzinie „odnaleziono” nas i mogliśmy się odprawić. Dalszy lot i przejazd do Elbląga przebiegał bez zakłóceń.

    Ostatni etap programu (shorttimevisits) był w mojej ocenie także najlepiej przygotowanym i najatrakcyjniejszym. Wiele pracy merytorycznej, wspaniałe miejsce, cudowna pogoda i niezwykle przyjaźni i gościnni ludzie sprawili, że Austria wywarła na nas niezapomniane wrażenia. Cały trzyletni program zakończył się wielkim sukcesem, uczestnictwem blisko 50 uczniów i nauczycieli Naszej Szkoły, nową wiedzą i umiejętnościami a także otwarciem nowych horyzontów.

    Teraz zaś czekamy, na akceptację nowego, dwuletniego programu w gronie 5 państw.

    Tomasz Stężała

  • Unihokej na medal

    P4202427

    W piątek odbył się finał Licealiady w rozgrywkach unihokeja, w którym uczestniczyły dwie drużyny III LO. Zawody odbywały się w sali IV LO , a mecze rozgrywane były naprzemiennie- drużyny dziewcząt i drużyny chłopców.

    Można było podziwiać grę najlepszych drużyn unihokeja tegorocznej Licealiady. Szybka, dynamiczna gra ,jaką jest unihokej, dostarczała dużo emocji.

    Uczniowie naszej szkoły walczyli dzielnie i osiągnęli następujące wyniki:miejsce III i brązowy medal uzyskała drużyna męska III LO w składzie: Adrian Komoń, Jakub Weiss, Jakub Hryciuk, Kacper Baranowski, Kacper Kądziołka, Jakub Pańczuk, Jeremiasz Zalewski, Mateusz Ryś i Kacper Marynowski.

    Dziewczęta po zaciętej grze uplasowały się ostatecznie na IV miejscu .Nasze zawodniczki to : Karolina Depka, Marcela Ozga-Zajło, Ola Wolowska, Gabrysia Mirecka, Weronika Kusik, Weronika Cichocka, Agata Kowalewska, Ola Jabłonka, Daria Wójcik, Kinga Smułka i Amelia Piotrak.

    Reprezentantom naszej szkoły dziękujemy za zaangażowanie . Gratulacje!

    WM.

  • DZIEŃ ZIEMI 2108

    20180423_103816

    Głównym punktem tegorocznych obchodów Dnia Ziemi w III Liceum Ogólnokształcącym była konferencja naukowa z udziałem wykładowców Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie.

    Uczestnicy wysłuchali trzech interesujących wykładów:

    - dr hab. Stanisława Czachorowskiego, prof. UWM - „Bioróżnorodność i biotechnologia czyli o maści czarownic do latania i leśnych tulipanach”

    - dr Pawła Loro - „Tajemnice Antarktyki”

    - dr Grzegorza Panasiewicza - „Biolog molekularny – współczesny Sherlock Holmes”

    Słuchając przedstawionych wykładów, młodzież poszerzyła swoją wiedzę o zagadnienia dotyczące: roli bioróżnorodności w zachowaniu naturalnych siedlisk na Ziemi, możliwości wykorzystania wiedzy botanicznej w ziołolecznictwie, kosmetyce i gastronomii oraz biologii molekularnej w kryminalistyce. Duże zainteresowanie uczestników wzbudziła relacja z pobytu dr Pawła Loro na Antarktydzie.

    W konferencji uczestniczyli uczniowie III LO, Zespołu Szkół nr 2 oraz VII klas szkół podstawowych: SP nr 6, SP nr 21, SP nr 12, SP nr 1.

    Ewa Piwcewicz

  • PODSUMOWANIE PROJEKTU ERASMUS+ DLA NAUCZYCIELI

    e2108

    7 krajów w 2 miesiące, w tym 35 dni intensywnego szkolenia, takie możliwości daje europejski program Erasmus+ KA 1 Mobilność edukacyjna. W ramach projektu „Rozwój zawodowy i metodyczny nauczycieli” sześciu nauczycieli języków obcych (angielskiego, włoskiego, hiszpańskiego i rosyjskiego) oraz nauczycielka matematyki z naszej szkoły w okresie od końca stycznia do końca marca br. doskonaliło swój warsztat metodyczny w zaprzyjaźnionych placówkach edukacyjnych w 7 niewielkich miastacheuropejskich: Schaerding w Austrii, Hillerod w Danii, Bilbao w Hiszpanii, Breukelen w Holandii, Alzey w Niemczech, Hoyanger w Norwegii i Ronneby w Szwecji.


    Każda ze szkół goszczących miała za zadanie zorganizowanie 6-dniowego kursu/szkolenia metodycznego, które nie tylko pozwoliłoby wzbogacić warsztat pracy nauczycieli o nowe metody i techniki pracy, ale również dałoby możliwość zapoznania się ze sposobami pracy w klasach wielopoziomowych oraz z metodami indywidualizowania pracy z uczniem z deficytami rozwojowymi. Warto dodać, iż każde szkolenie zakładało również integrację międzykulturową, m. in. poprzez udział w prelekcjach, nieformalnych spotkaniach oraz zwiedzanie i wycieczki, pozwalające na zapoznanie się z lokalna kulturą i tradycjami. Na ile zatem szkolenia spełniły oczekiwania nauczycieli, uczestniczących w projekcie? O to spytaliśmy się kilku uczestników projektu, którzy podzielili się z nami swoimi wrażeniami z pobytu w zagranicznych placówkach.

    Agnieszka Bronś (przebywała na szkoleniu „Wykorzystywanie narzędzi ICT w nauczaniu j. obcego” w szkole RSG Broklede w Breukelen w Holandii):Swój udział w szkoleniu oceniam bardzo wysoko – możliwość porównania swoich metod i technik pracy, wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami, a także sprawdzenie swoich kompetencji w zagranicznej szkole to bezcenne doświadczenie. To co szczególnie mnie zainteresowało, to praca metodą projektu i współpraca międzyprzedmiotowa nad wspólnym projektem. Chciałabym to zainicjować w naszej szkole.

    jjjjjjjn

    Anna Tokarewicz (odbyła szkolenie „Indywidualizacja nauczania języków obcych z wykorzystaniem TIK” w szkole Høyanger Vidaregåande Skule w Norwegii):Szkolenie spełniło w pełni moje oczekiwania. Zarówno pod względem merytorycznym, tj. świetnego przygotowania prowadzących oraz dopasowania przekazywanych treści do realnych warunków panujących w szkole, jak również pod względem organizacyjnym – koordynator projektu zadbał o różnorodność zajęć i lekcji, w których mogłam uczestniczyć (m. in. specjalne zajęcia kulturowo-językowe przeznaczone dla imigrantów z Syrii i krajów afrykańskich, zajęcia językowe, z zakresu psychologii oraz nauk przyrodniczych). Pobyt w Norwegii dał mi możliwość zetknięcia się z zupełnie nie znaną mi do tej pory mentalnością i kulturą skandynawską, pozwolił mi także podwyższyć kompetencje językowe w zakresie języka angielskiego, którym nie posługuję się na co dzień.

    Ida Szyrejko-Micota (odbyła kurs ‘Vision and Mission – The Modern School’ w szkole BG/BRG/BORG Schärding w Austrii): Szkolenie spełniło moje oczekiwania, oprócz interesujących lekcji języka niemieckiego i angielskiego, które miałam okazję obserwować zapoznałam się z systemem szkolnictwa Austrii oraz metodami nauczania. Miałam okazję wymienić doświadczenia z kolegami nauczycielami poznać nowe, ciekawe zasoby multimedialne wykorzystywanie na lekcjach oraz zwiedzić piękne, historyczne miejsca. Niewątpliwie była to również świetna okazja na konwersację w języku niemieckim z rodowitymi użytkownikami tego języka.

    Małgorzata Kujawska (odbyła szkolenie „Nauczanie matematyki z wykorzystaniem narzędzi ICT i metody CLIL” w szkole Elisabeth-Langgässer-Gymnasium w Alzey w Niemczech):Podczas szkolenia w Elizabeth Langgasser Gymnasium brałam aktywny udział we wszystkich proponowanych formach zajęć. Oprócz tradycyjnych lekcji takich jak matematyka, fizyka, j. ojczysty i in., były to również zajęcia w obozie koncentracyjnym w Osthofen. Niezbędne do tego było podniesienie kompetencji z zakresu znajomości języka niemieckiego. Ciekawą obserwacją było częste odwoływanie się nauczycieli do lokalnych przykładów, krótkich doświadczeń poprzedzających zasadniczy temat lekcji, a nawet dramy na niemal wszystkich przedmiotach i poziomach nauczania. Oprócz tego zostałam zapoznana z metodą CLIL stosowaną w tamtejszej szkole. Metoda ta jest zintegrowanym nauczaniem przedmiotowo-językowym (…).

  • Wycieczka do Warszawy

    Wycieczka do Warszawy - Obrazek 1

    13 kwietnia 2018r. wraz z Gimnazjum nr 6 w Elblągu udaliśmy sie do Warszawy.

    Pod opieka p. Małgorzaty Kujawskiej i p.Krzysztofa Sawickiego odwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc m.in.:

    -Pomnik Młodego Powstańca

    -Katedrę św. Jana oraz kryptę

    -Pałac Kultury i Nauki

    -warszawską starówkę.

    Główną atrakcją wycieczki była wizyta w Sejmie. Dowiedzieliśmy się tam wiele informacji o funkcjonowaniu tego miejsca i pracy posłów.

    Wycieczka ta pozwoliła nam poszerzyć swoje horyzonty i zdobyć cenną wiedzą. Wyprawa ta pozostanie dla nas miłym wspomnieniem.

    Zofia Piórkowska

  • ERASMUS+ SZKOLENIE KADRY PEDAGOGICZNEJ

    ERASMUS+ SZKOLENIE KADRY PEDAGOGICZNEJ - Obrazek 1

    Jednym z najważniejszych założeń programu ERASMUS+ KA1 "Rozwój zawodowy i metodyczny nauczycieli" jest dzielenie się doświadczeniem i wiedzą zdobytą podczas szkoleń metodycznych. W  tym celu, dnia 12 kwietnia, odbyła się rada szkoleniowa dedykowana wszystkim nauczycielom, pracującym w naszej szkole. W roli prowadzących wystąpiło 7 nauczycieli, uczestniczących w projekcie Erasmus+: Agnieszka Bronś, Tomasz Stężała, Anna Tokarewicz, Agata Szestowicka, Ida Szyrejko-Micota, Aleksandra Trochimczuk oraz Małgorzata Kujawska. Przypomnijmy, iż wszyscy uczestnicy odbyli w okresie lutego-marca tygodniowe szkolenie w jednej ze szkół partnerskich (w Austrii, Holandii, Norwegii, Szwecji, Hiszpanii, Danii i Niemczech). Podczas rady szkoleniowej każdy z uczestników dzielił się zarówno swoimi osobistymi spostrzeżeniami z pobytu w zagranicznej placówce, jak również starał się przekazać najważniejsze treści szkoleń metodycznych, przygotowanych przez organizacje goszczące. Mamy nadzieję, iż zdobyte przez nas doświadczenie oraz wiedza w zakresie wykorzystania TIK, zaowocuje w przyszłości innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie metodyki nauczania różnych przedmiotów. 

  • SMALL TOWNS IN EUROPE

    SMALL TOWNS IN EUROPE

    Delegacja III LO w dniach od 16 do 21 kwietnia będzie gościła w Austrii, w Schaerding, na ostatnim spotkaniu obecnej edycji programu “Small towns in Europe – sharing innovative practices”.

    Jadą Maksymilian TerebusOskar Błaszczyk i Artur Nowaczyk, którzy między innymi przygotowali krótki film o atrakcjach Elbląga i Fromborka.

    link do filmu: https://youtu.be/Yg1dreG3Mog

  • JOB SHADOWING W ROSJI

    JOB SHADOWING W ROSJI - Obrazek 1

    W dniach 2-6 kwietnia Pani Anna Tokarewicz, nauczyciel języka rosyjskiego, miała okazję gościć w rosyjskiej szkole średniej w Moskwie. Szkoła Państwowa nr 1561, z którą nasze liceum podpisało na początku tego roku umowę o współpracy, mieści się na obrzeżach miasta, w dzielnicy Jasenewo. Jest to ogromny kompleks, składający się z 10 budynków, w skład którego wchodzą m.in. 2 przedszkola, szkoła podstawowa (1-4 klasa) oraz szkoły średnie (5-11 klasa). Całą placówką zarządza niezwykle młody i dynamiczny dyrektor, który uczy na co dzień języka rosyjskiego oraz, w ramach zajęć dodatkowych, języka polskiego. W trakcie kilkudniowego pobytu Pani Anna miała okazję hospitować lekcje języka angielskiego i rosyjskiego, literatury rosyjskiej oraz zajęcia dodatkowe z historii języka rosyjskiego i języka polskiego.


    Szkoła swoim formatem bardzo przypomina szkołę polską: lekcje odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 15.30 i trwają 45 minut. Zajęcia językowe również odbywają się w niewielkich grupach językowych, zaś uczniowie są podzieleni na grupy językowe w zależności od poziomu znajomości języka. Wszystkie sale są bardzo zadbane i dobrze wyposażone (w prawie każdej sali jest projektor multimedialny oraz tablica interaktywna). Jako ciekawostkę warto dodać, iż zarówno młodsi, jak i starsi uczniowie dojeżdżają do szkoły... na hulajnogach (które często są składane na kilka części i dzięki temu bardzo łatwo je przetransportować w metrze)! Warto dodać, iż w odróżnieniu od polskiej szkoły, w rosyjskiej szkole młodzież bardzo licznie i chętnie uczestniczy w zajęciach dodatkowych (koła zainteresowań, koła badawcze etc.) i nieformalnych spotkaniach (np. wieczory piosenki autorskiej). Na zdjęciach, oprócz budynku szkoły, możecie zobaczyć przepięknie udekorowane ulice w centrum Moskwy w okolicach Placu Czerwonego z okazji zbliżającej się Paschy (prawosławnej Wielkanocy). 

  • Spotkanie elbląskiej młodzieży z „Błękitnym Generałem” Józefem Hallerem - 6.04.2018 r.

     Spotkanie elbląskiej młodzieży z „Błękitnym Generałem” Józefem Hallerem - 6.04.2018 r. - Obrazek 1

    Nasze Liceum przez cały rok organizuje wydarzenia, mające uczcić setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Projekt „Młodzież wierna tradycjom niepodległości” rozpoczął się 3 listopada 2017 r. uroczystą konferencją w CSE Światowid. Tymi słowami konferansjerzy Julia Kruszewska z kl. 3b i Kuba Marzec z kl. 2a otworzyli warsztaty edukacyjno-patriotyczne o Błękitnym Generale. 6 kwietnia 2018 r. w Ratuszu Staromiejskim młodzież z Elbląga i Ziemi Elbląskiej miała okazję bardziej poznać postać generała Józefa Hallera.

    Józef Haller był zawodowym oficerem w armii austro-węgierskiej, służbę opuścił w stopniu kapitana kilka lat przed wybuchem I wojny światowej. Zajął się harcerstwem, działalnością spółdzielczą i społeczną. Do wojska wrócił w 1914 roku,walczył w Legionach Polskich. Różnił się od Józefa Piłsudskiego w podejściu do walki. Uważał, że najpierw należy wyszkolić żołnierzy, nawet jeżeli będą się szkolić w armii zaborców - referowała dr Barbara Męczykowska z Instytutu Pamięci Narodowej O/ Gdańsk.

    Wielką Wojnę z lat 1914-18 generał Haller kontynuował jako dowódca Armii Polskiej we Francji, którą od koloru mundurów zwano „Błękitną Armią”. 11 listopada 1918 r. nie był jednak dla Polaków końcem działań zbrojnych. Generał Józef Haller walczył w wojnie polsko-ukraińskiej, polsko-radzieckiej. Warto pamiętać, że to on dokonał symbolicznego aktu zaślubin Polski z Bałtykiem 10 lutego 1920 r. w Pucku.

    W Ratuszu Staromiejskim obejrzeliśmy wystawę o „Ojcach Niepodległości'', prezentującą sylwetki najważniejszych polskich działaczy politycznych z przełomu XIX i XX wieku.W drugiej części spotkania uczniowie 9 elbląskich szkół ( 27 uczniów ) rywalizowali w konkursie na najpiękniejszą interpretację ,,Pamiętników'' generała Józefa Hallera.

    Elbląskie czytanie rozpoczął, jako Gen. J.Haller, Dariusz Siastacz aktor teatru im. A. Sewruka w Elblągu. Wspaniała charakteryzacja, postawa, tembr głosu wprowadziły wszystkich w klimat epoki międzywojennej.

    Nagrodę Prezydenta Miasta Elbląga jury przyznało naszemu koledze Kamilowi Świniarskiemu z kl.2a, nagrodę Naczelnika IPN O/Gdańsk otrzymała Weronika Cichocka z kl. 2a zaś nagrodę Dyrektora III LO im. Jana Pawła II wywalczył uczeń SP NR 12 Paweł Marchlewski.

    Wszyscy uczestnicy otrzymali wyróżnienia – pamiątkowe dyplomy i nagrody książkowe,( również nasi uczniowie - Ola Jankowska z 2b i Mateusz Dudek z 2a), które ufundowało TK ,, Bellona'' z Warszawy, partner projektu. Montaż i realizacja obrazów o międzywojennej Polsce to dzieło Oli Myślickiej z kl. 3b. Wspierali nas pomocną postawą Agata Kowalewska, Ola Ptak, Filip Łuszczyński i Mikołaj Olender z 2a. Podziękowania w postaci pamiątkowych dyplomów oraz kwiaty skierowaliśmy na ręce Pani dr. B. Męczykowskiej i Pana A. Jocza Dyrektora Departamentu Kultury UM Elbląga, nauczycieli którzy przygotowali młodzież do udziału w konkursie. W naszych warsztatach wzięło udział ponad 150 uczniów z Elbląga i okolic. Wydarzenie poświęcone Błękitnemu Generałowi relacjonowały media Port.el partner medialny projektu i TV Truso. Dziękujemy !!!

    T.Rakowska

  • Wizyta pracownika Muzeum Stutthof w Sztutowie

    Dnia 5 kwietnia klasy Ia, Ib i Ic wzięły udział w wykładzie pracownika Muzeum Stutthof w Sztutowie. Była to okazja przede wszystkim dla kształtowania postaw i refleksji. Pani Małgorzata Daniluk przybliżyła uczniom tematykę okupacji hitlerowskiej na Pomorzu Gdańskim oraz dzieje obozu Stutthof - rolę, jaką obóz odgrywał w nazistowskim planie eksterminacji narodu polskiego. Wątki biograficzne, autentyczne relacje byłych więźniów, uzmysławiają, że wielka historia jest wypadkową wielu mniejszych historii i zdarzeń. 
    Druga część wystąpienia dotyczyła nielegalnej twórczości artystycznej więźniów KL Stutthof. Wśród nich znaleźli się artyści - malarze, aktorzy, reżyserowie, śpiewacy, poeci; ludzie, którzy, posiadali wystarczająco charyzmy i woli przetrwania, aby za pomocą sztuki stworzyć lek na obozową rzeczywistość. Uczniowie poprzez rysunki, obrazy i grafiki wykonane nielegalnie przez więźniów obozu Stutthof odkryli, w jaki sposób więźniowie próbowali uwolnić się od ograniczeń, jakie nakładał na nich obozowy świat. 

  • Wycieczka klasy Ic

    Wycieczka klasy Ic - Obrazek 1

    28 marcaklasa 1c miała zorganizowaną wycieczkę do Stacji Biologicznej Uniwersytetu Gdańskiego, która znajduje się na Wyspie Sobieszewskiej w Górkach Wschodnich. Głównym tematem zajęć było Morze Bałtyckie, a prowadziła je pani mgr Marta Mazurkiewicz.

    Podczas zajęć mogliśmy dowiedzieć się o powstaniu Bałtyku, który jest najmłodszym morzem w Europie. Ze względu na zasolenie, które wynosi ok. 7 zaliczany jest do wód słonawych.

    Zjawiska fizyczne na Bałtyku podobnie jak innych zbiornikach morskich to ruchy wody morskiej, które dzielimy na: prądy morskie, pływy, falowanie, dryfy. Pływy są raczej niewielkie. Z kolei dryfy powstają na skutek oddziaływania wiatrów zachodnich na wybrzeża południowe morza, w wyniku czego dochodzi do powstania mierzei (np. Mierzeja Wiślana). Falowanie na Bałtyku jest niewielkie. Natomiast prądy morskie na Bałtyku powstają wskutek wlewania się słonych wód z Morza Północnego, zazwyczaj wiosną i jesienią. Bałtyk jest również zaliczany do mórz chłodnych.

    Przeprowadzone były również ciekawe doświadczenia, m.in. o zasoleniu, jak i również ważnej roli wiatru na wody w naszym morzu.

    Podczas spotkania były poruszone problemy zanieczyszczenia wód przez człowieka. Rozmawialiśmy o tym, co jest tego przyczyną i jak można temu zapobiec.

    Pani mgr Marta Mazurkiewicz pokazała nam, że Morze Bałtyckie jest bogate we florę, a w szczególności w faunę. Jak się okazało, można spotkać całą masę różnych gatunków zwierząt, takich jak: foka pospolita, morświn, śledź, okoń, krab brzegowy, meduza kompasowa. Oznacza to, że w Bałtyku jest dobrze rozwinięte życie morskie.

    Na koniec zajęć poszliśmy zobaczyć sztuczną wydmę, która została zbudowana przy Stacji Badawczej w celu zapewnienia ochrony i dalszego rozwoju gatunkom zagrożonym takich jak mikołajek nadmorski.

    Spotkanie było bardzo ciekawym doświadczeniem ponieważ dowiedzieliśmy się wielu ciekawych faktów o naszym Morzu Bałtyckim, o których nie mieliśmy pojęcia. Podczas wyjazdu pogłębiliśmy swoją wiedzę, dlatego mamy nadzieję na kontynuację takich wyjazdów.

    Agata Czeszejko-Sochacka Ic

  • SPEAKING IN PUBLIC 2018

    SPEAKING IN PUBLIC 2018 - Obrazek 1

    26 marca 2018r. odbyła się w naszej szkole kolejna edycja konkursu „Speaking in Public”. Jest to konkurs przemówień publicznych w języku angielskim skierowany do uczniów szkół gimnazjalnych i podstawowych z Elbląga i okolic. W tym roku gościliśmy uczniów z Elbląga, Fromborka, Braniewa i Pasłęka. W jury zasiedli: p. Aleksandra Trochimczuk, p. Anna Lasek i p. Arkadiusz Trochimczuk. Wśród 20 uczestników jury wyłoniło 10 laureatów:

    I MATUSZ CIEŚLA (SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 W PASŁĘKU)

    II KAMILA DĄBROWSKA (SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 W PASŁĘKU)

    III WERONIKA OLSZEWSKA (ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOSZTAŁCĄCYCH NR 2 W ELBLĄGU)

    IV DOMINIKA KIWILSZA (GIMNAZJUM NR 2 W BRANIEWIE)

    V FRANCISZEK SIKORA (ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOSZTAŁCĄCYCH NR 2 W ELBLĄGU)

    VI MICHAŁ ZIÓŁKOWSKI (ZESPÓŁ SZKÓŁ WE FROMBORKU)

    VII KAROLINA KRYJOM (SZKOŁA PODSTAWOWA NR 18 W ELBLĄGU)

    VIII JAKUB KOZAKIEWICZ (SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 W PASŁĘKU)

    IX MICHAŁ KURPIEWSKI (SZKOŁA PODSTAWOWA NR 15 W ELBLĄGU)

    X SYLWIA KWIECIEŃ (GIMNAZJUM NR 9 W ELBLAGU)

     

    Wszystkim uczestnikom konkursu gratulujemy umiejętności krasomówczych.

  • INDEKS DLA KAROLA LANGE

    INDEKS DLA KAROLA LANGE

    W sobotę 24 marca 2018 roku w Auditorium Novum Politechniki Gdańskiej odbył się XXII finał Ogólnopolskiego konkursu chemicznego „ Wygraj indeks”.

    Dla ucznia klasy III c, Karola Lange, konkurs zakończył się sukcesem, ponieważ Karol zdobył indeks Wydziału Chemii Politechniki Gdańskiej.

    Wielkie brawa !

  • Szkolna Konferencja Naukowa

    Szkolna Konferencja Naukowa - Obrazek 1

    27 marca 2018 r. w naszej szkole odbyła się konferencja naukowa poświęcona „Etyce i estetyce wypowiedzi”. Mottem przewodnim były słowa Cypriana Kamila Norwida „Odpowiednie dać rzeczy słowo”. Udział w panelu zgłosili uczniowie ze wszystkich roczników: Ada WilczewskaKatarzyna FrączykAda KozłowskaKacper JurewiczKamila Helwak, Alicja Sybilska z kl. III a, Agnieszka SzturoJulia Wężyk z kl. III b, Alicja Chojnowska z kl. II a, Wiktoria Mikulska z kl. I b. Młodzież szczegółowo przedstawiła i zilustrowała przykładami językowymi problem etyki słowa, rodzajów błędów językowych i mechanizmów ich powstawania, mody językowej, zasad kultury języka w komunikacji tradycyjnej i internetowej, języka portali społecznościowych oraz zapożyczeń. Słuchaczami mini wykładów przez dwie godziny byli uczniowie wszystkich klas trzecich oraz klasy I b i II b. Klasa II b również zadbała o organizację konferencji i jej sprawny przebieg.

    Danuta Huszcza-Sawicka

  • Dni Otwarte na Uniwersytecie Gdańskim

    We wtorek 20 marca klasy IIc oraz IIIc wraz z opiekunami p. Martą Misterkiewicz oraz p. Pawłem Banachem uczestniczyły w dniach otwartych organizowanych przez Uniwersytet Gdański. Klasa II miała okazję poznać wpływ hormonów na zachowanie, czyli podstawowe zasady psychoneuroendokrynologii, a także wziąć udział w warsztatach. Uczniowie rozdzieleni na dwie grupy poznali znaczenie owadów w kryminologii lub poszerzyli wiedzę na temat zmysłu węchu. Uczniowie klasy IIIc mieli okazję zapoznać się z ofertami edukacyjnymi uczelni wyższych. 

    Alicja Komar kl. IIc

  • Klasa IIIb i IIId w Europejskim Centrum Solidarności

    Klasa IIIb i IIId w Europejskim Centrum Solidarności - Obrazek 1

    Wizytę w Gdańsku na Targach Akademia 19 marca 2018 r. wzbogaciliśmy o zwiedzanie Europejskiego Centrum Solidarności. Była to doskonała okazja dla rozwijania kompetencji historycznych i społecznych. Wydarzenia historyczne, takie jak wydarzenia grudniowe z 1970 roku, strajk sierpniowy 80, stan wojenny czy pokojowe rewolucje w 1989 roku w Europie Środkowo-Wschodniej stały się dla nas punktem wyjścia do dyskusji na temat mechanizmów życia społecznego, reguł i procedur demokracji, a także postaw. Podejmując trudne tematy z naszej historii, staraliśmy się zrozumieć znaczenie dobrej obywatelskości współcześnie oraz przygotować się do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym.

    Zapoznaliśmy się z wystawą stałą, dedykowana historii Solidarności i ruchów opozycyjnych, które doprowadziły do przemian demokratycznych w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Muzeum okazało się dla nas niezwykle interesujące, ponieważ wykorzystuje tradycyjne metody ekspozycyjne, ale i najnowsze rozwiązania technologiczne. Obejrzeliśmy eksponaty historyczne, ale także projekcje przestrzenne i elektroniczne, gdzie zgromadzone zostały fotografie, filmowe materiały archiwalne, dokumenty, mapy, biogramy, kalendaria, wycinki prasowe.

    Agnieszka Krzywdzińska

  • Zajęcia na EUHE

    Zajęcia na EUHE - Obrazek 1

    Do matury mamy jeszcze rok lub dwa lata, ale warto już teraz pomyśleć o swojej przyszłości, dlatego w poniedziałek 12 marca uczniowie klas 1c i 2c pod opieką pani Iwony Stando i pani Marty Misterkiewicz udali się do Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej w Elblągu, aby wysłuchać wykładu dotyczącego problemu uzależniania od narkotyków. Wysłuchanie autorytetu w tej dziedzinie bardzo wzbogaciło naszą wiedzę dotyczącą uzależnień i patologii społecznej. Po wykładzie mogliśmy zapoznać się z nowoczesnym sprzętem dydaktycznym (różnego rodzaju fantomy i inne symulatory ćwiczeń). By pomagać innym, trzeba się tego nauczyć.

  • Wykład na temat transplantologii

    Młodzież klas drugich 15 marca 2018 r. wysłuchała wykładu pani Anny Skalskiej-Wołoszyn, lekarza anestezjologa z Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu, na temat przeszczepów. Uczniowie poznali historię transplantologii, przepisy prawne regulujące przeszczepianie narządów, sposób przekazania własnej decyzji o przekazaniu narządów na wypadek śmierci. Ważną część wykładu stanowiła problematyka etyczna związana z przeszczepami, dylematy rodziny dawcy oraz postawa lekarzy. Pani A. Skalska-Wołoszyn część teoretyczną wykładu wzbogaciła poruszającymi przykładami z codziennej praktyki szpitalnej. Wykład z pewnością skłonił do refleksji nad kruchością ludzkiego życia, które młodzi ludzie często niepotrzebnie narażają, oraz nad skalą potrzeb transplantologii.

    Danuta Huszcza-Sawicka

  • Podsumowanie Szkolnych Dni Matematyki

    Podsumowanie Szkolnych Dni Matematyki - Obrazek 1

    W tygodniu 12-16 marca miało miejsce świętowanie matematyki w III LO. Uczniowie bardzo licznie wzięli udział w konkursach, które się w tym czasie odbywały. Najwięcej osób, aż 94 uczestniczyło w konkursie z wiedzy. Zwycięzcy w swoich kategoriach:

    Klasy I

    1. Kamila Moch Ic
    2. Klaudia Tyburska Id
    3. Julia Jarosz Ic

    Klasy II :Matematyczna 2d

    1. Maksymilian Terebus
    2. Karolina Bierkowska
    3. Natalia Filarska, Bartłomiej Kucewicz, Weronika Machuła, Dawid Stokłosiński

    W klasach niematematycznych zwyciężyła Karolina Skórowska z klasy 2b

    W konkursie literackim wzięło udział 11 osób, laureaci :

    1. M. Ozga-Zajło 2c
    2. W. Cichocka 2a
    3. S. Służała 1c

    Wyróżnienie H. Świlska 1c

    Na konkurs plastyczny wpłynęło 10 prac, które można podziwiać na szkolnym korytarzu obok pokoju nauczycielskiego. Laureaci:

    1. E. Jureko 1c
    2. M. Ozga-Zajło 2c
    3. Daria Wójcik 2b oraz Natalia Rybkiewicz 3e

    Laureaci otrzymują oceny bardzo dobre z matematyki w odpowiednich kategoriach a wszyscy uczestnicy 3 punkty dodatnie z zachowania.

    Tak w ubiegłym roku pojawiła się też słodka niespodzianka przygotowana w klasie 3e – ciasto ozdobione czekoladą w kształcie liczby Pi.

    Dziękujemy wszystkim uczestnikom i osobom zaangażowanym w oprawę szkoły za włączenie się w zabawę wink

  • Konkurs Wiedzy Biblijnej

    W dniach od 12 -14 marca w naszej szkole odbył się etap szkolny XXII Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej. Zakres materiału obejmował Księgę Psalmów, List św. Pawła Apostoła do Filipian i do Galatów. Uczniowie naszej szkoły tj. Kamila Skowrońska z klasy 1B, Gabriela Dramińska i Marcela Ozga-Zajło z klasy 2 C, którzy wzięli udział w XXII Ogólnopolskim Konkursie Wiedzy Biblijnej awansowali do etapu diecezjalnego, który odbędzie się 18 kwietnia w Elblągu. Wszystkim ponad 40 uczniom biorącym udział serdecznie dziękuję. A zwycięzcom etapu szkolnego gratuluję awansu i życzę powodzenia.

    KS. Artur Młodziński

Aktualności

Kontakt

  • III Liceum Ogólnokształcące w Elblągu
    82-300 Elbląg
    ul. Saperów 14F
  • 55 625 89 20

Galeria zdjęć